Kohti oman näköistä elämää : kulttuuriset symbolit CP-vammaisten elämäntarinoissa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Maisterintutkielmani aiheena on CP-vammaisuuden kokemus ja sen suhde suomalaiseen yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen kontekstiin. Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu pääosin symboliseen ja tulkitsevaan antropologiaan ja erityisesti antropologi Clifford Geertzin teoriaan kulttuurista ja sen tutkimuksesta. Tutkielma sijoittuu yhteiskuntatieteellisenä maisterintutkielmana sosiaalisen vammaistutkimuksen kenttään ja näkökulma vammaisuuteen on tutkimustraditiolle tyypillisesti yhteiskunnallinen ja sosiokulttuurinen. Maisterintutkielmani teoreettinen tavoite on tarkastella millaisten kulttuuristen symbolien kautta CP-vammaiset reflektoivat kokemustaan vammaisuudesta ja millaisia merkityksiä kulttuurisiin symboleihin liitetään elämäntarinoissa. Kulttuuri ja kulttuuriset symbolit ovat tutkielman keskeisiä käsitteitä. Kulttuuri on tämän tutkielman yhteydessä merkitysten verkosto, jossa kollektiiviset kulttuuriset symbolit heijastavat kulttuurisia arvoja ja asenteita. Kulttuuriset symbolit ovat lisäksi kohteita sosiaalisen roolin subjektiiviselle reflektiolle. Käytännöllisemmällä tasolla tutkielman tavoite on tuottaa tietoa CP-vammaisuuden kokemuksesta suomalaisessa kontekstissa. Tutkielma sisältää laajan vammaisten aseman historiallisen tarkastelun, joka toimii osana analyysia.
Olen käyttänyt aineistona CP-vammaisuuden kokemuksen tarkastelussa Invalidiliitto ry:n CP-ikä/kunto -projektissa kerättyjä CP-vammaisten kirjoittamia elämäntarinoita. Aineisto muodostuu kahdestakymmenestä elämäntarinasta. Elämäntarinoissa kirjoittajat pohtivat elämänsä kulkua sekä sen merkittäviä tapahtumia ja vaiheita. Kaikkien elämäntarinoiden keskiössä on CP-vamman vaikutus elämään.
Maisterintutkielmani metodologiana toimii tulkinta, joka on tulkitsevan ja symbolisen antropologian sekä filosofisen hermeneutiikan ytimessä. Tulkinnan prosessissa aineistosta nousivat esille diagnoosin, koulun ja koulutuksen sekä työn kulttuuriset symbolit. Tulkinta toi esille vammaisuuteen liittyvien käsitysten ja arvojen kulttuurisen ja yhteiskunnallisen muutoksen ja sen yhteiskunnallisten osa-alueiden eritahtisuuden. Tutkielma on sosiaalisen vammaistutkimuksen kentässä perustutkimusta vammaisuuden kokemuksesta, mutta sen lisäksi se tarjoaa perustan saman aiheen antropologiselle käsittelylle toisissa sosiokulttuurisissa konteksteissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vammaisten ihmisten kokemuksia kohtaamisista sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä : välittäminen, oikeuksien kunnioittaminen ja sosiaalinen arvostus vammaisten ihmisten omaelämäkerrallisissa kirjoituksissa
Niemi, Riikka (2018)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vammaisten ihmisten kokemuksia kohtaamisista sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä. Teoreettisena viitekehyksenä käytetään tunnustuksen teoriaa, ja vammaisten ihmisten kokemuksia ... -
Fyysisesti vammaisten naisten kertomukset äitiydestä: äitiysidentiteetin rakentumisen jännitteitä
Lappeteläinen, Anita (Jyväskylän yliopisto, 2021)This dissertation study explored how physically disabled women constructed their maternal identity and agency in their narratives. The whole dissertation consisted of three sub-studies which were published in peer-reviewed ... -
Työ osallisuuden mahdollistajana : kehitysvammaisten ihmisten näkemyksiä työstä ja sen merkityksestä.
Hiltunen, Ulla (2020)Työtä arvostetaan yhteiskunnassamme paljon, ja sillä on siten suuri merkitys osallisuuden kokemukseen. Kehitysvammaisilla ihmisillä työllistyminen palkkatyöhön on yhä harvinaista, ja suurin osa käy työ- ja päivätoimintak ... -
Vanhemmuuden keskiössä ja reunamilla : elämää vammaisena vanhempana nykypäivän Suomessa
Nukari, Helena (2015)Tutkielmassani tarkastelen vammaisten ihmisten vanhemmuuden kokemuksia nykypäivän Suomessa sekä sitä, miten vammaiset ihmiset, kertoessaan vanhemmuudestaan, suhteuttavat oman itse kerrotun vanhemmuuden tarinansa ja ... -
CP-vammaisten oppilaiden ja henkilökunnan vuorovaikutus konduktiivisen opetuksen ryhmässä
Tiainen, Anna (2017)Tiainen, A. 2016. CP-vammaisten oppilaiden ja henkilökunnan vuorovaikutus konduktiivisen opetuksen ryhmässä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, fysioterapian pro gradu -tutkielma, 37s., 8 liitettä. Pro ...