Show simple item record

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorKiviranta, Julia
dc.contributor.authorKasakkamäki, Elina
dc.date.accessioned2021-03-02T06:45:33Z
dc.date.available2021-03-02T06:45:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74451
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminta-alueittaiseen opetukseen liittyviä huolia sekä kehittämistarpeita opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä toiminta-alueittaisesta opetuksesta ja sitä kautta kehittää toiminta-alueittaista opetusta ja opetussuunnitelmaa. Toiminta-alueittainen opetussuunnitelma on pysynyt lähes ennallaan vuodesta 1986, vaikka muu opetussuunnitelma on uudistunut ajan saatossa. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ja Helsingin yliopistojen Inklusiivisuus ja Toiminta-alueittainen opetussuunnitelma (InTo) -hanketta. Tutkimuksen aineistoon oli haastateltu toiminta-alueittain opettavia opettajia ympäri Suomen. Haastattelut oli toteutettu vuosina 2018–2020 ja niihin tavoitettiin 88 toiminta-alueittain opettavaa opettajaa. Löytöjen analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksessa tarkasteltiin koulunkehittämistyötä opetussuunnitelman, koulun ja yhteiskunnan tasoilla. Tutkimuksen löytöjen perusteella opetussuunnitelman tasolla kehittämistarpeena on sen sisällön tarkentaminen sekä tasoerojen ja jatko-opintojen huomioiminen. Lisäksi opetussuunnitelmassa tulisi selventää, kenelle toiminta-alueittain järjestettävä opetus on tarkoitettu. Koulun tasolla kehittämistä kaivataan yhteistyön sujuvoittamiseen ja kouluyhteisön jäsenien kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Yhteiskunnan tasolla kehittämistyössä tulisi ottaa huomioon asenteiden vaikutus toiminta-alueittaisen opetuksen asemaan kouluyhteisössä ja yhteiskunnassa.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertoiminta-alueittainen opetus
dc.subject.othertoiminta-alueittainen opetussuunnitelma
dc.subject.otherkoulureformit
dc.subject.othervaativa erityinen tuki
dc.titleToiminta-alueittaisen opetuksen kehittämistarpeet opettajien kokemana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103021814
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record