Toiminta-alueittaista opetussuunnitelmaa toteuttavien opettajien verkostot ja niille annetut merkitykset
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen aiheena on toiminta-alueittaista opetussuunnitelmaa toteuttavien opettajien verkostot. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia verkostoja kyseisillä opettajilla on ja mitä merkityksiä opettajat näille verkostoille antavat. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opettajien verkostoista ja siten mahdollistaa opettajien verkostoitumisen kehittämistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto on peräisin Helsingin ja Jyväskylän yliopiston INTO-hankkeesta, jossa paneudutaan toiminta-alueittain järjestettyyn opetukseen. Tässä tutkimuksessa hyödynnettiin 88 opettajan haastattelua, jotka analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Toiminta-alueittaista opetussuunnitelmaa toteuttavilla opettajilla oli verkostoja oman koulun opettajayhteisössä, toisten koulujen opettajiin ja muihin ammattihenkilöihin, kuten terapeutteihin ja koulunkäynninohjaajiin. Verkostoja esiintyi myös sosiaalisen median kanavissa ja oman alan koulutuksissa. Etenkin kollegiaaliset verkostot koettiin merkitykselliseksi työtapojen ja työhyvinvoinnin suhteen. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että kouluissa on olemassa rakenteita verkostoitumiselle. Toiminta-alueittaista opetussuunnitelmaa toteuttavia opettajia on usein koulussa vain yksi tai muutama ja heillä näyttäisi olevan tarvetta etenkin kollegiaaliselle verkostoitumiselle. Kollegiaalisten verkostojen voidaan ajatella tuottavan opettajille sosiaalista pääomaa esimerkiksi tiedon jakamisen ja vertaistuen kautta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24518]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toiminta-alueittaisen opetuksen kehittämistarpeet opettajien kokemana
Kiviranta, Julia; Kasakkamäki, Elina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminta-alueittaiseen opetukseen liittyviä huolia sekä kehittämistarpeita opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä toiminta-alueittaisesta opetuksesta ... -
Kun koulun tarjoama tuki ei riitä : koulun ja kuntouksen yhteistyö lapsen koulunkäynnin tukena
Hämeenaho, Pilvi; Keltto, Tarja (Niilo Mäki Instituutti, 2019) -
Tutkimusperustaisten opetusmenetelmien käyttö vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa opettajien raportoimana
Rissanen, Mari (2020)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan opetushenkilöstön käyttämiä opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetusmenetelmiä opetusalan ... -
Psyykkisesti oireilevien nuorten erityisluokkaopetus osana kokonaiskuntoutusta
Norris, Heidi (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun erityisluokanopettajien näkemyksiä erityisluokkaopetuksen merkityksestä psyykkisesti oireilevien oppilaiden kuntoutuksessa sekä heidän kokemuksiaan omasta roolistaan osana ... -
Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
Routamo, Sanna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nivelvaihe peruskoulusta toiselle asteelle etenee, mitä keskeisiä asioita kyseisessä prosessissa tulee ottaa huomioon ja millaista moniammatillista yhteistyötä prosessin ...