University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Toiminta-alueittaista opetussuunnitelmaa toteuttavien opettajien verkostot ja niille annetut merkitykset

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Metso, Kaisa |
Ruotsalainen, Riitu
Date
2021
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen aiheena on toiminta-alueittaista opetussuunnitelmaa toteuttavien opettajien verkostot. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia verkostoja kyseisillä opettajilla on ja mitä merkityksiä opettajat näille verkostoille antavat. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opettajien verkostoista ja siten mahdollistaa opettajien verkostoitumisen kehittämistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto on peräisin Helsingin ja Jyväskylän yliopiston INTO-hankkeesta, jossa paneudutaan toiminta-alueittain järjestettyyn opetukseen. Tässä tutkimuksessa hyödynnettiin 88 opettajan haastattelua, jotka analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Toiminta-alueittaista opetussuunnitelmaa toteuttavilla opettajilla oli verkostoja oman koulun opettajayhteisössä, toisten koulujen opettajiin ja muihin ammattihenkilöihin, kuten terapeutteihin ja koulunkäynninohjaajiin. Verkostoja esiintyi myös sosiaalisen median kanavissa ja oman alan koulutuksissa. Etenkin kollegiaaliset verkostot koettiin merkitykselliseksi työtapojen ja työhyvinvoinnin suhteen. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että kouluissa on olemassa rakenteita verkostoitumiselle. Toiminta-alueittaista opetussuunnitelmaa toteuttavia opettajia on usein koulussa vain yksi tai muutama ja heillä näyttäisi olevan tarvetta etenkin kollegiaaliselle verkostoitumiselle. Kollegiaalisten verkostojen voidaan ajatella tuottavan opettajille sosiaalista pääomaa esimerkiksi tiedon jakamisen ja vertaistuen kautta. ...
Keywords
toiminta-alueittain järjestettävä opetus toiminta-alueittainen opetussuunnitelma vaativa erityinen tuki moniammatillinen yhteistyö erityisopetus verkostot opettajat moniammatillisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105072662

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Toiminta-alueittaisen opetuksen kehittämistarpeet opettajien kokemana 

    Kiviranta, Julia; Kasakkamäki, Elina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminta-alueittaiseen opetukseen liittyviä huolia sekä kehittämistarpeita opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä toiminta-alueittaisesta opetuksesta ...
  • Kun koulun tarjoama tuki ei riitä : koulun ja kuntouksen yhteistyö lapsen koulunkäynnin tukena 

    Hämeenaho, Pilvi; Keltto, Tarja (Niilo Mäki Instituutti, 2019)
  • Tutkimusperustaisten opetusmenetelmien käyttö vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa opettajien raportoimana 

    Rissanen, Mari (2020)
    Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan opetushenkilöstön käyttämiä opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetusmenetelmiä opetusalan ...
  • Psyykkisesti oireilevien nuorten erityisluokkaopetus osana kokonaiskuntoutusta 

    Norris, Heidi (2017)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun erityisluokanopettajien näkemyksiä erityisluokkaopetuksen merkityksestä psyykkisesti oireilevien oppilaiden kuntoutuksessa sekä heidän kokemuksiaan omasta roolistaan osana ...
  • Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö 

    Routamo, Sanna (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nivelvaihe peruskoulusta toiselle asteelle etenee, mitä keskeisiä asioita kyseisessä prosessissa tulee ottaa huomioon ja millaista moniammatillista yhteistyötä prosessin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre