dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Kiviranta, Julia | |
dc.contributor.author | Kasakkamäki, Elina | |
dc.date.accessioned | 2021-03-02T06:45:33Z | |
dc.date.available | 2021-03-02T06:45:33Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74451 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminta-alueittaiseen opetukseen liittyviä huolia sekä kehittämistarpeita opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä toiminta-alueittaisesta opetuksesta ja sitä kautta kehittää toiminta-alueittaista opetusta ja opetussuunnitelmaa. Toiminta-alueittainen opetussuunnitelma on pysynyt lähes ennallaan vuodesta 1986, vaikka muu opetussuunnitelma on uudistunut ajan saatossa.
Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ja Helsingin yliopistojen Inklusiivisuus ja Toiminta-alueittainen opetussuunnitelma (InTo) -hanketta. Tutkimuksen aineistoon oli haastateltu toiminta-alueittain opettavia opettajia ympäri Suomen. Haastattelut oli toteutettu vuosina 2018–2020 ja niihin tavoitettiin 88 toiminta-alueittain opettavaa opettajaa. Löytöjen analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksessa tarkasteltiin koulunkehittämistyötä opetussuunnitelman, koulun ja yhteiskunnan tasoilla.
Tutkimuksen löytöjen perusteella opetussuunnitelman tasolla kehittämistarpeena on sen sisällön tarkentaminen sekä tasoerojen ja jatko-opintojen huomioiminen. Lisäksi opetussuunnitelmassa tulisi selventää, kenelle toiminta-alueittain järjestettävä opetus on tarkoitettu. Koulun tasolla kehittämistä kaivataan yhteistyön sujuvoittamiseen ja kouluyhteisön jäsenien kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Yhteiskunnan tasolla kehittämistyössä tulisi ottaa huomioon asenteiden vaikutus toiminta-alueittaisen opetuksen asemaan kouluyhteisössä ja yhteiskunnassa. | fi |
dc.format.extent | 59 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | toiminta-alueittainen opetus | |
dc.subject.other | toiminta-alueittainen opetussuunnitelma | |
dc.subject.other | koulureformit | |
dc.subject.other | vaativa erityinen tuki | |
dc.title | Toiminta-alueittaisen opetuksen kehittämistarpeet opettajien kokemana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202103021814 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |