dc.contributor.advisor | Vehkakoski, Tanja | |
dc.contributor.author | Mähönen, Elisa | |
dc.date.accessioned | 2021-02-19T06:23:41Z | |
dc.date.available | 2021-02-19T06:23:41Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74305 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten lasten käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa laadituissa pedagogisissa asiakirjoissa ja miten käyttäytymisen haasteisiin suunnitellaan niissä puututtavan.
Tutkimusaineisto koostui tehostettua tukea esiopetusvuonna saaneiden lasten
varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa laadituista varhaiskasvatussuunnitelmista, oppimissuunnitelmista ja pedagogisista arvioista (N=53), jotka analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen perusteella asiakirjoista löytyi viisi erilaista tapaa kirjoittaa
käyttäytymisen haasteista. Näitä tapoja olivat suhteellinen, kontekstuaalinen,
yleistävä, tulkinnallinen ja kehityksellinen kirjoittamistapa. Käyttäytymisen
haasteisiin suunniteltiin puututtavan kahdeksan tukikeinon avulla. Näitä olivat
aikuisen pedagoginen tuki ja ohjaus, oppimisympäristön muokkaaminen, struktuuri ja ennakointi, positiivinen pedagogiikka, vuorovaikutus- ja tunnetaitojen
tukeminen, erilaiset interventio-ohjelmat, toivottuun käyttäytymiseen ohjaaminen sekä konsultatiivisen tuen hakeminen.
Tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että käyttäytymisen haasteita kuvataan
usein epätarkasti keskittyen käyttäytymisen haasteellisuuteen. Käyttäytymisen
haasteet liitetään myös usein osaksi lapsen ominaisuuksia unohtaen käyttäytymiseen vaikuttavat taustatekijät. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että haasteisiin pyritään puuttumaan monin eri keinoin. Tukitoimien kuvausten laadussa ja
yksityiskohtaisuudessa oli kuitenkin eroja. Tutkimus toi esiin näyttöön perustuvien menetelmien esiintyvyyden vähäisyyden asiakirjoissa ja osoitti tarvetta
käyttäytymisen haasteisiin puuttumiseen tähtäävien menetelmien kehittämiselle
tai jalkauttamiselle arjen pedagogiikkaan. | fi |
dc.format.extent | 63 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Lasten käyttäytymisen haasteet ja niihin puuttuminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa laadituissa pedagogisissa asiakirjoissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202102191708 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | käyttäytyminen | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | asiakirjat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |