dc.contributor.advisor | Puolimatka, Tapio | |
dc.contributor.author | Turunen, Tiia | |
dc.date.accessioned | 2021-02-18T11:18:36Z | |
dc.date.available | 2021-02-18T11:18:36Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74293 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja, mitkä työtavat he kokevat työtään tukeviksi ja miksi. Lisäksi selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien toiveita yhteistyölle tulevaisuudessa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä pohditaan inklusiivisen ajattelutavan yhteyttä varhaiserityiskasvatukseen sekä tuodaan esiin tuen järjestämistä ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan työtä ohjaavat periaatteet valtakunnallisesti sekä paikallisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena yhdessä kunnassa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä (5) varhaiskasvatuksen opettajaa puolisrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen erityisopettajan työtavat ovat paikallisestikin moninaiset. Varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista aikataulullisia ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien toimintaan liittyviä asioita. Työtä tukeviksi työtavoiksi koettiin tiheät, suunnitelmalliset ryhmäkäynnit sekä kasvattajien toiminnan havainnointi, yhteiset ohjauskeskustelut, menetelmien tai tukikeinojen mallittaminen, ammatillinen ja emotionaalinen tukeminen sekä ryhmän toimintaan osallistuminen. Toiveissa korostui entistä tiheämmät ryhmäkäynnit, kahdenkeskeiset ohjauskeskustelut sekä mallittamisen lisääminen.
Tutkimuksen perustella voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuva on moninainen ja vaihtelee paljon jo yhden kunnan sisällä. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoissa on paljon varhaiskasvatuksen opettajien hyväksi kokemia käytänteitä, mutta parannettavaa olisi niin resurssoinnissa kuin ryhmäkäyntien sisällössäkin. Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettajien työnkuvaa tulisi tarkentaa ja yhtenäistää niin valtakunnallisesti kuin kunnallisestikin sekä resurssipulan kokemukset tulisi huomioida varhaiskasvatuksen erityisopettajien määrässä ja alueiden suunnittelussa. | fi |
dc.format.extent | 88 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | varhaiserityiskasvatus | |
dc.subject.other | varhaiskasvatuksen erityisopettaja | |
dc.subject.other | veo | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202102181701 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |