Jatkuvaan oppimiseen suhtautuminen ja osaamisen tunnistamisen tasot Seinäjoen seurakunnassa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Seinäjoen seurakunnan työntekijät suhtautuvat jatkuvaan oppimiseen työelämässä, ja toisaalta millä tasolla oman osaamisen tunnistaminen on Seinäjoen seurakunnan työntekijöiden keskuudessa. Tutkimuksen on tarkoitus yhdessä syksyllä 2019 tehdyn kandidaatintutkielman sekä kesällä 2020
tehdyn projektin kanssa luoda organisaatiolle kokonaisvaltainen työkalu osaamisen kehittämisen suunnitteluun, strategian toteuttamisen helpottamiseen ja henkilöstösuunnitteluun. Aineistonkeruu toteutettiin kesällä 2020 tehdyn projektin yhteydessä, jolloin
kysely lähetettiin 155 työntekijälle. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 50,3 %. Kysymysrungossa oli määrällisten ja tunnistettavuuskysymysten lisäksi 17 laadullista kysymystä.
Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella selvisi muun muassa, että henkilöstön keskuudessa
vallitsee selkeästi myönteinen asenne kouluttautumisen suhteen. Osaamispuutteita
pohdittaessa erilaiset it-taidot liittyen niin etätyöskentelyyn kuin sosiaaliseen mediaan
ovat vahvasti esillä. Palautteen antamisessa nähdään osittain puutteita ja osittain hyvää:
päivittäin saatavaa positiivista palautetta arvostetaan eniten. Motivaatiotekijöistä puhuttaessa esimerkiksi työtoverit ja työyhteisön ilmapiiri näyttäytyi vahvasti. Työntekijät osaavat kertoa hyvin avoimesti vahvuuksistaan, ja henkilökohtaiset kehittymisajatukset,
tulevaisuuden näkökulmasta tärkeimmät osaamisalueet sekä osaamispuutteet ovat vahvasti yhteydessä. Ydinosaaminen sekä organisaation että yksilön näkökulmasta nähdään yleisesti ihmisläheisestä näkökulmasta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27677]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digitaalinen transformaatio haastaa organisaatiot ketteryyteen ja jatkuvaan oppimiseen
Vitikka, Minja (2020)Viimeisten vuosien aikana digitaalinen transformaatio on noussut ajankohtaiseksi teemaksi organisaatioissa ja tietojärjestelmätieteen tutkimuksessa. Ilmiön taustalla on teknologian kehittymisen vauhdittama yhteiskunnan ... -
“Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä ... -
Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
Vilpas, Juha (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin sairaalan esihenkilöiden johtamisen vaikutusta lääkäreiden ja sairaanhoitajien työssä oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen johtamisen koetaan edistävän sekä ... -
Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä
(Jyväskylän yliopisto, 2022)Aikuisten oppiminen on ratkaisevassa roolissa nyky-yhteiskunnassa ja työelämässä. Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä -teos päivittää aikuisten työssä oppimisen ja aikuispedagogiikan näkökulmat ja tuo ne osaksi ... -
Täsmä Työterveys Oy:ssä työskentelevien Työterveyshoitajien kokemuksia osaamisen hyödyntämisestä
Vestala, Miika (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työterveyshoitajien kokemuksia oman osaamisen hyödyntämisestä ja jakamisesta. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten työterveyshoitajien osaamista voidaan hyödyntää, millaisia ...