Digitaalinen transformaatio haastaa organisaatiot ketteryyteen ja jatkuvaan oppimiseen
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Viimeisten vuosien aikana digitaalinen transformaatio on noussut ajankohtaiseksi teemaksi organisaatioissa ja tietojärjestelmätieteen tutkimuksessa. Ilmiön taustalla on teknologian kehittymisen vauhdittama yhteiskunnan digitaalinen murros, joka haastaa organisaatioita digitaalisen transformaation matkalle. Digitalisaation myötä organisaatiot kohtaavat jatkuvia uudistumisen haasteita, jotta ne pysyisivät kilpailukykyisinä nyt ja tulevaisuudessa yhä nopeammin muuttuvassa kompleksisessa maailmassa. Digitaalisen teknologian nähdään usein olevan vain osa monimutkaista kokonaisuutta, joka uudistumispaineessa kamppailevien organisaatioiden täytyy ratkaista säilyttääkseen kilpailukykynsä. Vaikutukset ulottuvat kaikkialle organisaatiossa uudistaen myös työn tekemisen ja organisoitumisen malleja. Ketterän toiminnan ja lean-ajattelun periaatteet ovat osoittautuneet toimiviksi tavoiksi menestyä kompleksisten ongelmien parissa jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristöissä. Lisäksi tarvitaan myös epävarmuutta ja epäonnistumisia sallivaa kokeilukulttuuria, jatkuvaa oppimista ja kykyä uudistua. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan moniteoreettisen linssin läpi digitaalisen transformaation, ketteryyden ja jatkuvan oppimisen teemoja, joiden pohjalta muodostettiin tutkimusmalli ja määriteltiin tutkimuskäsitteet. Tutkimuksen empiirinen tiedonhankinta toteutettiin läpikäymällä ja analysoimalla Digitalist Network -osaamisyhteisön tapahtumien asiantuntijapuheenvuorojen videotallenteet vuosilta 2015-2017. Tutkimus selkeytti digitalisaatioon liittyvien käsitteiden määritelmiä sekä auttoi ymmärtämään ilmiön laaja-alaisia vaikutuksia organisaatioille. Moniulotteisena ja kompleksisena ilmiönä digitalisaatio mahdollistaa paljon, mutta myös siihen vastaaminen vaatii organisaatiolta muutoskyvykkyyttä ja uudenlaisia käytäntöjä. Jatkuva oppiminen on välttämätöntä henkilöstön, tiimien ja organisaation tasolla. Organisaatioiden johdon tulee ymmärtää digitaalisen transformaation laaja-alaisuus, joka vaatii koko organisaation sitoutumista ja tukea ketteryyteen. Tämä edellyttää linjaamista ja uusia käytäntöjä johtamiseen. Tiimi- ja yksilötasolla korostuu itseohjautuvuus, jota tukee valmentava johtaminen. Yhteenvetona voidaan todeta, että digitaalinen transformaatio todella haastaa organisaatioita oppimaan jatkuvaa uudistumista, joustavia käytäntöjä ja toiminnan ketteryyttä.
...
In recent years, digital transformation has become an essential topic both in business organizations and in strategic IS research. The background of the phenomenon is the technology-driven digitalization of society, which challenges organizations on a journey of digital transformation. Along with digitalization and today’s rapidly changing complex world, organizations face constant challenges of renewal in order to remain competitive now and in the future. Digital technology is seen as just part of a complex entity, which the organizations struggling with the pressure of renewal need to address in order to remain competitive. The effects of digitalization extend throughout the organization, also reforming the way of working and organizing work. The principles of agile operations and lean thinking have proven to be effective ways to succeed in solving complex problems in constantly changing environment. Furthermore, there is a need for the culture of experimentation tolerating uncertainty and allowing failure, which enables continuous learning and ability for renewal.
This study comprehensively examined the current literature in the topics of digital transformation, agility as well as the continuous learning through a multi-theoretical lens. Based on the key findings from the literature review, research model was formulated, and research concepts were defined. The empirical data acquisition was carried out by reviewing and analyzing the video recordings of the expert talks at the events of the Digitalist Network knowledge community during 2015-2017. The research clarified the definitions of digitalization and helped to understand its broad implications for organizations. Digitalization as a phenomenon is multidimensional and complex holding great potential, but for the organizations to actualize it requires changeability and new practices. Continuous learning is essential for all levels - individuals, teams and organization. The management of organizations must comprehend the scope and the big picture of digital transformation which requires commitment of the entire organization and support for agility. This, in turn, also requires alignment and new practices for management. The need for self-direction and self-organizing supported by coaching leadership is emphasized at the team and individual levels. In summary digitalization truly challenges organizations to rethinking, strategic renewal, continuous learning, flexible practices and agility.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä ... -
Jatkuvaan oppimiseen suhtautuminen ja osaamisen tunnistamisen tasot Seinäjoen seurakunnassa
Peltomäki, Santtu (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Seinäjoen seurakunnan työntekijät suhtautuvat jatkuvaan oppimiseen työelämässä, ja toisaalta millä tasolla oman osaamisen tunnistaminen on Seinäjoen seurakunnan ... -
Johdanto : Jatkuva oppiminen ja työelämä (aikuis)kasvatustieteellisessä viitekehyksessä
Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022) -
Johtajasta tohtoriksi - osaajasta oppijaksi? : organisaatiossa oppimisen monta todellisuutta goffmanilaisena kehysanalyysina
Malin, Virpi (Jyväskylän yliopisto, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.