dc.contributor.author | Pitkänen-Huhta, Anne | |
dc.contributor.author | Mäntylä, Katja | |
dc.date.accessioned | 2021-02-10T11:33:10Z | |
dc.date.available | 2021-02-10T11:33:10Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Pitkänen-Huhta, A., & Mäntylä, K. (2021). Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom. <i>European Journal of Applied Linguistics</i>, <i>9</i>(2), 283-306. <a href="https://doi.org/10.1515/eujal-2018-0020" target="_blank">https://doi.org/10.1515/eujal-2018-0020</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_47571471 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74085 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet toisen kielen oppimiseen tai oppijan äidinkieleen. Tässä tutkimuksessa keskitymme englantiin vieraana kielenä, sillä maailma on aiempaa monikielisempi ja liikkuvuus yleisempää kuin ennen. Aineistona on englannin opettajien haastattelut (n=7), joissa he pohtivat kokemuksiaan maahanmuuttajaoppilaista vieraan kielen oppitunnilla. Analyysimenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi. Tulokset osoittavat, että osallistujat eivät olleet pohtineet monikielisyyttä englannin oppitunnilla, mutta joitain ennakkokäsityksiä voitiin havaita. Opettajien käsitykset monikielisistä oppilaista olivat ristiriitaisia: he eivät halunneet johdattaa huomiota oppilaan kielelliseen taustaan, mutta toisaalta he olivat havainneet monikielisten oppijoiden olevan luokkatovereitaan kielitietoisempia. Vaikkakaan opettajat eivät tunnistaneet oppilaiden kielellisiä resursseja ja pohtineet monikielisyyden mahdollisuuksia, he olivat tukeneet monikielisiä oppilaita monia eri kielellisiä keinoja käyttäen. | fi |
dc.description.abstract | This article sets out to explore English as foreign language (EFL) teachers’ views of teaching migrant pupils with multilingual backgrounds in a regular classroom. Previous studies on multilingual pupils have mostly concentrated on second language learning contexts or on the role of pupils’ L1. In an increasingly multilingual world and due to growing migration, this study concentrates on EFL. The data were interviews with English teachers (n=7), who reflected on their experiences with migrant pupils in the foreign language classroom. The data were analysed through qualitative content analysis. The participants had not really pondered on the role of multilingualism in the EFL classroom and some underlying preconceptions could be detected. Teachers’ perception of the multilingual pupil was controversial in that they did not want to draw attention to the linguistic background of the pupil but, on the other hand, they had noticed that multilingual learners had greater language awareness than their mainstream peers. Although not fully aware of the potential of multilingualism and the pupils’ linguistic resources in EFL teaching, the teachers had used several ways of supporting their multilingual learners, reflecting the principles of translanguaging. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | De Gruyter | |
dc.relation.ispartofseries | European Journal of Applied Linguistics | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | foreign language teaching | |
dc.subject.other | English language teaching | |
dc.subject.other | multilingualism | |
dc.subject.other | multilingual learners | |
dc.subject.other | English as a foreign language | |
dc.title | Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202102101521 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 283-306 | |
dc.relation.issn | 2192-9521 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 9 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2020 De Gruyter | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | kielitietoinen opetus ja kasvatus | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajatausta | |
dc.subject.yso | vieraat kielet | |
dc.subject.yso | luokkatyöskentely | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2573 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15028 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p37832 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21851 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p30184 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p568 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6720 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.1515/eujal-2018-0020 | |
dc.type.okm | A1 | |