Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Abstract
Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet toisen kielen oppimiseen tai oppijan äidinkieleen. Tässä tutkimuksessa keskitymme englantiin vieraana kielenä, sillä maailma on aiempaa monikielisempi ja liikkuvuus yleisempää kuin ennen. Aineistona on englannin opettajien haastattelut (n=7), joissa he pohtivat kokemuksiaan maahanmuuttajaoppilaista vieraan kielen oppitunnilla. Analyysimenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi. Tulokset osoittavat, että osallistujat eivät olleet pohtineet monikielisyyttä englannin oppitunnilla, mutta joitain ennakkokäsityksiä voitiin havaita. Opettajien käsitykset monikielisistä oppilaista olivat ristiriitaisia: he eivät halunneet johdattaa huomiota oppilaan kielelliseen taustaan, mutta toisaalta he olivat havainneet monikielisten oppijoiden olevan luokkatovereitaan kielitietoisempia. Vaikkakaan opettajat eivät tunnistaneet oppilaiden kielellisiä resursseja ja pohtineet monikielisyyden mahdollisuuksia, he olivat tukeneet monikielisiä oppilaita monia eri kielellisiä keinoja käyttäen.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2021
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
De Gruyter
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102101521Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
2192-9521
DOI
https://doi.org/10.1515/eujal-2018-0020
Language
English
Published in
European Journal of Applied Linguistics
Citation
- Pitkänen-Huhta, A., & Mäntylä, K. (2021). Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom. European Journal of Applied Linguistics, 9(2), 283-306. https://doi.org/10.1515/eujal-2018-0020
Copyright© 2020 De Gruyter