Minäpystyvyyden ja motivaation yhteys laskusujuvuuteen 1.–3. luokilla
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä laskusujuvuuteen, niiden erillisiä selitysosuuksia sekä aiemman minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä myöhempään laskusujuvuuteen 1–3. luokilla.
Tutkittavina oli 200 oppilasta, jotka olivat tutkimuksen alkaessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Aineisto kerättiin ensimmäisen luokan kevään ja kolmannen luokan kevään välillä viitenä eri mittauskertana. Laskusujuvuutta tutkittiin peruslaskutoimituksia sisältävillä testeillä. Minäpystyvyyttä ja motivaatiota selvitettiin kyselylomakkeilla. Aineisto analysointiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimella ja hierarkkisilla regressioanalyyseilla.
Keskeisinä tuloksina selvisi, että minäpystyvyys ja motivaatio ovat yhteydessä laskusujuvuuteen kaikilla mittauskerroilla. Minäpystyvyyden omavaikutuksen selitysosuus laskusujuvuuden vaihtelusta kasvaa ja motivaation pienenee ensimmäiseltä luokalta kolmannelle luokalle. Minäpystyvyys ennustaa laskusujuvuutta ensimmäiseltä luokalta kolmannelle luokalle, kun taas motivaatio ennustaa laskusujuvuutta vain ensimmäiseltä luokalta toiselle luo-kalle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että minäpystyvyys ja motivaatio ovat yhteydessä laskusujuvuuteen myös laskusujuvuuden lähtötason kautta, vaikka niiden omat erilliset selitysosuutensa ovat melko pienet. Sen vuoksi minäpystyvyyttä ja motivaatiota kannattaa tukea, kun halutaan parantaa laskusujuvuutta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
Mälkiä, Tiia; Vihreäsaari, Nea-Leena (2020)Lukujonotaidoilla tarkoitetaan sujuvaa lukujen luettelemisen taitoa ja ne ovat varhainen esitaito laskusujuvuudelle. Laskusujuvuuteen yhteydessä olevien esitaitojen tunnistaminen on tärkeää, sillä laskusujuvuus on ... -
Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla
Knaappila, Emma Liina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten luku- ja laskumotivaatio ovat yhteydessä luku- ja laskusujuvuuteen ja niiden kehitykseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolen yhteyttä lukemisen ja laskemisen taitotasoon ... -
Perhetaustan ja kodin varhaisen numeerisen oppimisympäristön yhteys laskusujuvuuteen 1.–3. luokilla
Niska, Anna (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen perhetausta ja kodin varhainen numeerinen oppimisympäristö ovat yhteydessä lapsen varhaiseen laskusujuvuuteen ja sen kehitykseen ensimmäiseltä luokalta kolmannelle ... -
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Kylmälä, Sara (2019)Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella ... -
Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla
Haapsaari, Sanna (2024)Matemaattiset taidot kehittyvät hierarkkisesti eli tietyssä järjestyksessä edellisen tiedon päälle esim. yhteenlaskutaito kehittyy numeeristentaitojen avulla. Ymmärtääksemme opetuksen suunnittelun kannalta hierakkista ...