Valtion erityisavustusten vaikutus peruskoulun opetusryhmien kokoon
Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan Suomen valtion vuosina 2009-2015 opetuksenjärjestäjille myöntämien erityisavustusten vaikutuksia peruskoulujen ryhmäkokoihin ja kuntien perusopetukseen käyttämän rahan määrään. Yhteensä avustuksia myönnettiin kyseisinä vuosina 291 miljoonaa euroa. Empiirisessä osassa käytetään julkisista lähteistä tätä tutkielmaa varten koottua aineistoa. Luokkakokotiedot on saatu Tilastokeskuksen toteuttamasta opettajatiedonkeruusta. Analyysi toteutetaan estimoimalla kiinteiden vaikutusten regressiomalleja, joissa kuntien luokkakokojen keskiarvoja ja perusopetuksen kustannuksia selitetään kuntien saamilla avustuksilla sekä erilaisilla kontrollimuuttujilla. Tutkimuksen tulosten perusteella avustukset eivät ole pienentäneet luokkakokoja ja ne näyttäisivät jopa vähentäneen kuntien muuten perusopetukseen käyttämän rahan määrää. Suurten, yli 25 oppilaan, opetusryhmien määrä on vähentynyt enemmän sellaisissa kunnissa, jotka ovat saaneet valtion erityisavustuksia kuin kunnissa, jotka eivät ole avustusta saaneet. Suurten ryhmien osuuden pienentäminen on kuitenkin mahdollista toteuttaa myös kustannuksia kasvattamatta, ja olisi näin ollen voinut olla mahdollista myös ilman valtion avustuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta
Saksanen, Oona (2021)Luonnon monimuotoisuuden väheneminen on nopeasti etenevä kriisi, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan välittömiä toimia. Aihetta ei kuitenkaan juuri opeteta peruskoulussa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka luonnon ... -
Ravinnonlaadun ja toukkavaiheen ryhmäkoon vaikutus ruskomäntypistiäisen Neodiprion sertifer selviytymiseen Serratia marcescens bakteeri-infektiosta
Immonen, Nina (2022)Herbivorihyönteisen ja isäntäkasvin keskinäinen vuorovaikutus on tiivistä ja useat eri vuorovaikutussuhteet vaikuttavat herbivorihyönteisen kelpoisuuteen ja selviytymiseen. Tutkimuksessani tutkin puolustautumista ... -
Laidunnuksen ja niiton vaikutus ketonoidanlukon (Botrychium lunaria) kokoon ja lisääntymiseen
Huovinen, Hanna (2008) -
Oppilaiden kanssa vastuuta jakamassa : peruskoulun kahdeksannen luokan oppilaiden autonomian vahvistaminen englannin oppitunneilla samanaikaisopetuksen tuella
Saarenketo, Tiina (University of Jyväskylä, 2016)The aim of this ethnographic and autoethnographic research was to explore what kind of a learning culture existed in an 8th grade English class in a Finnish basic education school in the 2011-2012 academic year. The ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.