Luokkakoko
Tämä ensimmäinen suomalainen luokkakokoon keskittyvä kirja on syntynyt halusta paneutua yhteen viime aikojen koulukeskustelun vakioaiheista eli siihen, löytyykö perusopetuksen ongelmien syy liian suurista luokista. Luokkakoon vaikutusta oppimiseen on tutkittu muualla jo pitkään, mutta ristiriitaisin tuloksin. Suomessa tietoa luokkien koosta on alettu kerätä systemaattisesti vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Luokkakoon vaikutusta ei ole voitu tutkia myöskään siksi, että sen paremmin kansalliset oppimistulosten arvioinnit kuin OECD:n PISA-tutkimus eivät tarjoa mahdollisuutta luokkatason tarkasteluihin.
Mahdollisuus luokkakoon ja oppimistulosten välisen yhteyden selvittämiseen on auennut yhdistämällä Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksessa toteutetun Luokkakoko 2012 -tutkimuksen tulokset siitä erillään tehtyjen arviointitutkimusten tuloksiin. Koska näihin ovat osallistuneet mukana olleiden koulujen kaikki tietyn luokka-asteen rinnakkaisluokat, pystymme tarkastelemaan kirjassa sekä luokkakokoa ja oppilaiden ryhmittelyä että yhdistämään luokkakokoon oppilaiden osaamiseen, oppimisasenteisiin ja näkemykseen luokastaan ja opettajistaan. Näin kirja tarjoaa täysin uudenlaista tietoa luokkakoon ja oppimistulosten sekä oppilaiden hyvinvoinnin välisistä suhteista Suomessa.
...