Show simple item record

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorLevijoki, Noora
dc.date.accessioned2021-01-18T07:28:53Z
dc.date.available2021-01-18T07:28:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73659
dc.description.abstractKielitaidon arviointi suomalaisessa peruskoulussa perustuu pitkälti opettajan omiin henkilökohtaisiin näkemyksiin ja tulkintoihin arvioinnista. Tällä hetkellä kielitaidonarviointia ohjaa kansallisessa kontekstissa opetussuunnitelman perusteet, mutta toistaiseksi ainoastaan numerolle 8 on tarkennettu osaamisen kriteerit. Yleisesti ottaen arvioinnin toteuttaminen on ollut varsin joustavaa, sillä ehdottomia ja tarkkoja ohjeita arvioinnin onnistumiseksi ei ole vielä toistaiseksi ollut saatavilla. Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka alakoulun englannin opettajat suhtautuvat arviointiin ja sen eri toteutustapoihin. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka alakoulun englannin opettajat arvioivat kielenosaamisen eri taitoja ja miten he painottavat niitä kokonaisarvioinnissa. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, johon osallistui 27 alakoulun englannin kielenopettajaa. Suurin osa kyselyn kysymyksistä oli avoimia kysymyksiä, joihin osallistujat saivat vapaasti vastata, ja loput kysymykset olivat strukturoituja kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin laadullisen, aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, kun taas strukturoidut kysymykset näyttäytyvät analyysissä taulukkoina, numeroina ja prosenttilukuina. Tutkimustulosten mukaan arviointia pidetään merkittävänä ja kielen eri taitoalueet nähdään pääosin yhtä tärkeinä osa-alueina arvioinnissa. Toisaalta kielitaidon eri osa-alueita painotetaan myös eri painotuksilla ja arviointia toteutetaan erilaisin menetelmin. Näitä menetelmiä olivat muun muassa oppilaiden havainnointi, erilaiset kokeet opetuksen aikana ja sen päätteeksi sekä palautteen antaminen. Tutkimuksen mukaan formatiivista arviointia tehdään yleisesti ottaen summatiivista arviointia enemmän ja sen merkitys nähdään summatiivista tärkeämpänä. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että opettajat kokevat haasteita arvioinnin toteuttamisessa ja sen onnistumisessa.fi
dc.format.extent69
dc.language.isoen
dc.subject.othersummatiivinen arviointi
dc.subject.otherformatiivinen arviointi
dc.titlePrimary school English teachers' perceptions on assessment
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101181134
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysoevaluation
dc.subject.ysoeducational evaluation
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysolanguage skills
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record