Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSeppänen, Ville
dc.contributor.authorSaastamoinen, Anna
dc.date.accessioned2020-12-28T10:22:05Z
dc.date.available2020-12-28T10:22:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73454
dc.description.abstractOttamalla käyttöön toiminnanohjausjärjestelmän organisaatio voi saavuttaa monia etuja. Toiminnanohjausjärjestelmien käyttöönotot kuitenkin usein epäonnistuvat. Järjestelmän käytettävyyden on todettu olevan yksi käyttöönoton onnistumiseen vaikuttava tekijä. Toiminnanohjausjärjestelmät ovat yhä useammin pilvipohjaisia, usealle asiakasorganisaatiolle toimitettavia, palveluita. Pilvipohjaisuuden on todettu voivan parantaa järjestelmän käytettävyyttä. Toisaalta pilvipohjaisuus voi aiheuttaa myös haasteita esimerkiksi järjestelmän mukauttamiselle. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käytettävyysongelmia usean asiakasorganisaation toiminnanohjaustoteutuksissa kohdataan. Tutkimus koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä osuudesta. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin aiemmassa tutkimuksessa havaittuja toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyysongelmia ja luotiin viitekehys empiiriselle tutkimukselle. Empiirinen tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin pilvipohjaisen toiminnanohjausjärjestelmän loppukäyttäjiä yhden asiakasorganisaation sisällä. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että pilvipohjaisissa toiminnanohjausjärjestelmissä on monia samoja käytettävyysongelmia, joita toiminnanohjausjärjestelmistä on aiemmassa tutkimuksessa tunnistettu. Eniten esiin noussut käytettävyysongelma liittyi järjestelmän tehtävätukeen ja erityisesti terminologian hankalaan ymmärrettävyyteen. Järjestelmässä oli myös hyvin vähän automatisointia. Käyttäjillä oli myös hankaluuksia tunnistaa, mitä vaiheita tehtävien suorittamiseen liittyi. Järjestelmän käyttöä oli hankala oppia ilman ohjeita tai perehdytystä, ja käyttötauon jälkeen käyttäjillä kului aikaa järjestelmän uudelleen opetteluun. Käyttäjien oli myös vaikea tulkita järjestelmän näyttämiä virheilmoituksia, ja joistakin virhetilanteista palautuminen oli työlästä. Osa käyttäjistä koki järjestelmän käytön epämiellyttäväksi ja aikaa vieväksi. Tutkimuksesta kävi ilmi, etteivät loppukäyttäjät kiinnitä erityistä huomiota järjestelmän pilvipohjaisuuteen. Pilvipohjaisuus koettiin pääosin positiivisesti järjestelmän helpon saatavuuden vuoksi.fi
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherERP
dc.subject.othersoftware as a service
dc.subject.othermulti-tenant
dc.titleKäytettävyyshaasteet usean asiakasorganisaation toiminnanohjaustoteutuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012287386
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysopilvipalvelut
dc.subject.ysotoiminnanohjausjärjestelmät
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot