Show simple item record

dc.contributor.advisorRiekkinen, Janne
dc.contributor.authorJokitalo, Jussi
dc.date.accessioned2020-12-17T12:38:44Z
dc.date.available2020-12-17T12:38:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73305
dc.description.abstractTämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia olemassa olevan kirjallisuuden sekä tehtyjen tutkimuksien avulla suoratoistopalvelu Twitch.tv:tä, sen käyttäjiä sekä käyttäjien motiiveja tehdä ostoksia suoratoistopalvelua käyttäessä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä virtuaalihyödykkeitä ja digitaalisia tuotteita yleisesti sekä erityisesti Twitchin parissa. Twitchin kaltaisten suoratoistopalveluiden, joissa käyttäjät seuraavat esimerkiksi muiden pelaamista, on tutkittu verrattain kovin vähän. Vastaavat palvelut keräävät huomattavan suuren määrän käyttäjiä ja ovat hyvin mielenkiintoinen ilmiö monesta eri näkökulmasta. Yksittäiset suosituimmat streamaajat keräävät parhaimmillaan kymmeniä tuhansia seuraajia lähetystä kohden sekä keräävät useita lahjoituksia ja tilauksia käyttäjiltä, joista seuraavat hyödyt voivat tuntua useille kovin vieraalta. Tämän lisäksi suuret e-urheilutapahtumat voivat kerätä palvelun ääreen satojatuhansia katsojia. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellyssä tutkimusaineistossa havaittiin funktionaalisia, emotionaalisia ja sosiaalisia hyötyjä, joita käyttäjät mahdollisesti voivat kokea käyttäessään rahaa ja sitoutuessaan Twitchin kaltaisiin palveluihin.fi
dc.description.abstractThe objective of this thesis is to investigate popular streaming service Twitch.tv, its users and first and foremost the motives behind purchases users make while using the service. In addition, it is very important to discuss about services and virtual goods users are able to spend money on from a general point of view while offering more deeper insight into services users can buy while watching their favourite streamers while using Twitch. While watching streamers play-ing your favourite games or other content they might produce has become amazingly popular during past years the subject has peaked fairly low interest among researchers. At this point the low interest is odd considering the most popular streamers can gather fans by tens of thousands so services like Twitch are rising in their popularity. At the same time streamers are gathering real money from the most committed users in donations and subscriptions while the actual perceived value might feel strange to most regular users of stream-ing services. In addition, services like Twitch offer an exceptional way to enjoy watching most popular E-sports events live which can gather hundreds of thousands of fans watching the events. In the actual research the actual values users were feeling to achieve were functional, emotional and social values which drove the users into making purchases while using social services which Twitch can be seen from the user’s point of view.en
dc.format.extent21
dc.language.isofi
dc.titleTwitch.tv -palvelun käyttäjien ostopäätöksiin johtavat tekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012177251
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysosuoratoistopalvelut
dc.subject.ysoostopäätökset


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record