University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät

Thumbnail
View/Open
254.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mikkonen, Riku
Date
2015
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Tutkielmassa perehdytään virtuaalihyödykkeeseen mobiilipeleissä ja niiden ostamiseen johtaviin tekijöihin. Pääasiallisena tarkoituksena on löytää tekijöitä, jotka johtavat pelaajan ostamaan virtuaalihyödykkeitä mobiilipeleissä käyttäen mikrotransaktioita. Koska aiempaa tutkimusta aihealueesta ei ole, käytetään tämän tutkimuksen pohjana teorioita aiemmasta tutkimuksesta jotka liittyvät tutkittavaan aiheeseen. Näitä ovat mobiilipelaamiseen motivaatioiden tutkimus, virtuaalihyödykkeistä ja niiden ostoon liittyvä tutkimus sekä mobiiliostamisen halukkuutteen vaikuttavia tekijöitä käsittelevä tutkimus. Tutkielmassa esitel- lään mobiilipelien kehitys ja virtuaalihyödykkeiden käsite. Tämän jälkeen tu- tustutaan peleihin sitouttaviin tekijöihin, virtuaalihyödykkeisiin ja pelaajien ennakkoasenteisiin virtuaalihyödykkeiden ostamiseen. Tätä seuraavassa kappa- lessa tutkintaan mobiiliostamisen motivaattoreita ja tutustutaan luottamuksen merkitykseen mobiiliostamisessa. Viimeisessä kappaleessa esitetään neljä kes- keistä tekijää, jotka vaikuttavat kuluttajan aikomukseen ostaa mikrotransaktioil- la. Nämä ovat teknisen toteutuksen laadukkuus, mikrotransaktiot peliprogres- sion edistäjinä, mikrotransaktioiden helppokäyttöisyys ja ostettavien virtuaali- hyödykkeiden ominaisuudet. Näiden pohjalta pystytään jatkotutkimusta varten laatimaan tutkimusmalli, jolla voidaan tarkemmin mitata käyttäjien mikrotran- saktioihin johtaviin tekijöihin. ...
 
The object of the thesis is to find factors that lead towards a customer buying virtual goods in Mobile Games. Due to lack of previous research in regards to Microtransactions in Mobile Games, the research uses literature from fields close to the subject. These fields include literature from the field of Virtual Goods research, research on motivations towards Mobile Gaming and research on Mobile Commerce. The first chapter of the thesis introduces the field of mo- bile games and the following chapter introduces Virtual Goods as they are dis- cussed in the literature. After that, the factors that motivate players to play mo- bile games are discussed. The thesis moves on to introduce factors that influ- ence players to buy Virtual Goods and also Player preconceptions about buying virtual goods. The following chapter introduces trust as a concept in M- Commerce and also discusses the factors influencing M-Commerce. The final chapter combines all of the previous theories to present 4 factors that influence a customer’s purchase decision towards Microtransactions. The 4 factors are the level of technical aspects of the game, microtransactions as a tool of game pro- gression, ease of use with microtransactions and the features of the Virtual Goods. The factors brought forward by the thesis can be used in formulating a model for future research to clarify the factors that influence players to buy us- ing microtransactions. ...
 
Keywords
Mobiilipelit Mikrotransaktiot Mobiiliostaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506162333

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4186]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tosielämän käytettävyystyö mobiilipelien kehittämisessä 

    Olkku, Tapani (2008)
  • Analyyttinen asiakkuuksien hallinta mobiilipelien kehittämisessä 

    Saloranta, Tuomo (2019)
    Tässä kandidaatintutkielmassa käydään läpi analyyttisen asiakkuuksien hallinnan hyväksikäyttö mobiilipelien kehittämisessä ja vastataan kysymykseen: ”miten analyyttinen asiakkuuksien hallinta auttaa mobiilipelien ...
  • Virtuaalihyödykkeiden vaikutukset pelien käyttäjätyytyväisyyteen 

    Tonteri, Tomi (2018)
    Virtuaalihyödykkeitä myydään yhä useammissa peleissä ja niiden käyttö peimarkkinoilla pelien kaupallistamiseen on lisääntynyt jatkuvasti. Tässä kandidaatin tutkielmassa on tutkittu pelinsisäisten virtuaalishyödykkeiden ...
  • Virtuaalihyödykkeiden myynnin huomioon ottaminen pelisuunnittelussa 

    Nurmio, Oula (2016)
    Tutkielma käsittelee virtuaalihyödykkeiden myyntiä ja siihen vaikuttamista pelisuunnittelun avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää virtuaalihyödykkeiden ostokäyttäytymistä ja löytää keinoja, joilla pelisuunnittelu ...
  • Mobiilipelien omaksuminen 

    Siirtola, Atte (2015)
    Tässä kandidaatintutkielmassa kuvataan mobiilipelien omaksumista ja hyväksymistä olemassa olevien mallien ja muiden näkökulmien kautta. Tutkielmassa kuvataan myös mobiilipelien historiaa ja nykypäivää, miten olemassa olevat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre