Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vuoden 2014 Opetussuunnitelman perusteissa painotetaan melkoisen paljon argumentaatiota ja perustelemista. Fysiikan oppiaineessa se asettaa opettajille erityiseksi tavoitteeksi ohjata oppilaita perustelemaan erilaisia näkemyksiä fysiikalle ominaisella
tavalla. Syy tälle on se, että yhteiskunnassa ja erityisesti luonnontieteissä tarvitaan jatkuvasti yhä enemmän sellaisia taitoja kuin yksilöiden kykyä olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja omien näkemyksien perustelemista muille.
Tässä tutkielmassa pyritään näyttämään, että fysiikalle ominainen tapa perustella sisältää ennen kaikkea evidenssin antamista. Lisäksi tutkittiin erästä seitsemännen luokan fysiikan oppilasryhmän ja heidän opettajansa välistä vuoropuhelua sellaisten tilanteiden aikana, jolloin opettaja pyrkii ohjaamaan oppilaita perustelemaan erilaisia fysiikkaan liittyviä väitteitä. Tarkoituksena oli tutkia, minkälaisia erityisesti opettajan
puheeseen liittyviä tekijöitä liittyy onnistuneeseen evidenssin käyttöön perustelussa.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että ensinnäkin evidenssin tarjoaminen perusteluna on melko harvinaista. Tämä vahvistaa kansainvälisten tutkimusten tuloksia, joiden mukaan selityksen antaminen on ihmisillä paljon yleisempää kuin
evidenssin antaminen. Lisäksi havaittiin, että silloin kun evidenssiä esiintyi, niin puolessa tapauksista opettaja ohjasi siihen johdattelevilla kysymyksillä. Evidenssiä esiintyi tällä tavoin ohjattuna sellaisellakin tunnilla, jolla oppilaita ohjeistettiin
käyttämään ensisijaisesti selitystä väitteen perusteluna. Johdattelevien kysymysten käyttö vaikuttaa siis olevan tehokas tapa ohjata oppilaita evidenssin antamiseen. Ylipäätään oppilaita puhumaan ja kommentoimaan kannustavalla puheella näyttäisi
olevan myönteistä vaikutusta tässä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla
Pitkänen, Saku (2020)Luokkahuonevuorovaikutuksella on merkitystä niin oppilaiden yleiseen hyvinvointiin kuin koulussa pärjäämiseen. Tämä pätee matematiikkaoppiaineessa, jonka kontekstissa tämä tutkimus on suoritettu. Luokkahuonevuorovaikutus ... -
Eriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta
Kontkanen, Katariina (2020)Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa haastateltiin viittä aineenopettajaa fysiikan opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkimuksessa havainnoitiin yhden haastatteluun osallistuneen opettajan oppitunteja ... -
Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta
Mäki-Panula, Tapio (2023)Lukion opetussuunnitelmaa uudistettiin vuonna 2019 uuden lukiolain myötä ja tällöin julkaistiin uudet lukion opetussuunnitelman perusteet. Uusi lukion opetussuunnitelma otettiin käyttöön lukioissa ympäri Suomen syksyllä ... -
Opettajan ohjauksen ja vuorovaikutuksen antaman tuen merkitys oppilaiden rakentaessa mallia magnetismista
Harmoinen, Sari (University of Jyväskylä, 2013) -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.