Twitch.tv -palvelun käyttäjien ostopäätöksiin johtavat tekijät
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia olemassa olevan kirjallisuuden sekä tehtyjen tutkimuksien avulla suoratoistopalvelu Twitch.tv:tä, sen käyttäjiä sekä käyttäjien motiiveja tehdä ostoksia suoratoistopalvelua käyttäessä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä virtuaalihyödykkeitä ja digitaalisia tuotteita yleisesti sekä erityisesti Twitchin parissa. Twitchin kaltaisten suoratoistopalveluiden, joissa käyttäjät seuraavat esimerkiksi muiden pelaamista, on tutkittu verrattain kovin vähän. Vastaavat palvelut keräävät huomattavan suuren määrän käyttäjiä ja ovat hyvin mielenkiintoinen ilmiö monesta eri näkökulmasta. Yksittäiset suosituimmat streamaajat keräävät parhaimmillaan kymmeniä tuhansia seuraajia lähetystä kohden sekä keräävät useita lahjoituksia ja tilauksia käyttäjiltä, joista seuraavat hyödyt voivat tuntua useille kovin vieraalta. Tämän lisäksi suuret e-urheilutapahtumat voivat kerätä palvelun ääreen satojatuhansia katsojia. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellyssä tutkimusaineistossa havaittiin funktionaalisia, emotionaalisia ja sosiaalisia hyötyjä, joita käyttäjät mahdollisesti voivat kokea käyttäessään rahaa ja sitoutuessaan Twitchin kaltaisiin palveluihin.
...
The objective of this thesis is to investigate popular streaming service Twitch.tv, its users and first and foremost the motives behind purchases users make while using the service. In addition, it is very important to discuss about services and virtual goods users are able to spend money on from a general point of view while offering more deeper insight into services users can buy while watching their favourite streamers while using Twitch. While watching streamers play-ing your favourite games or other content they might produce has become amazingly popular during past years the subject has peaked fairly low interest among researchers. At this point the low interest is odd considering the most popular streamers can gather fans by tens of thousands so services like Twitch are rising in their popularity. At the same time streamers are gathering real money from the most committed users in donations and subscriptions while the actual perceived value might feel strange to most regular users of stream-ing services. In addition, services like Twitch offer an exceptional way to enjoy watching most popular E-sports events live which can gather hundreds of thousands of fans watching the events. In the actual research the actual values users were feeling to achieve were functional, emotional and social values which drove the users into making purchases while using social services which Twitch can be seen from the user’s point of view.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Cute Goddess is Actually an Aunty” : The Evasive Middle-Aged Woman Streamer and Normative Performances of Femininity in Video Game Streaming
Ruotsalainen, Maria (SAGE Publications, 2022)In this paper the focus is on the representations of “middle-aged” or “aging” women streamers in western media. I analyze discussions in Western online media around a case of Chinese DouYu live-streamer. “Qiaobiluo Dianxia,” ... -
Mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät
Mikkonen, Riku (2015)Tutkielmassa perehdytään virtuaalihyödykkeeseen mobiilipeleissä ja niiden ostamiseen johtaviin tekijöihin. Pääasiallisena tarkoituksena on löytää tekijöitä, jotka johtavat pelaajan ostamaan virtuaalihyödykkeitä ... -
Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla
Penttilä, Jarmo (2018)Vuoden 2014 Opetussuunnitelman perusteissa painotetaan melkoisen paljon argumentaatiota ja perustelemista. Fysiikan oppiaineessa se asettaa opettajille erityiseksi tavoitteeksi ohjata oppilaita perustelemaan erilaisia ... -
ERP-projektin epäonnistuminen ja siihen johtavat tekijät
Karppinen, Atte (2023)Toiminnanohjausjärjestelmät ovat yleistyneet organisaatioiden käytössä viimeisten vuosikymmenten aikana huomattavasti. Toiminnanohjausjärjestelmiin käytetään vuosittain miljardeja euroja ja vaikka aihetta on tutkittu ... -
Onnistumiseen johtavat tekijät IT-projekteissa
Koikkalainen, Miika (2023)IT-projektien onnistuminen ei ole itsestäänselvyys. Suuri osa aloitetuista IT-projekteista epäonnistuu osittain tai täysin. IT-projektien onnistumisen aste on viime vuosikymmenenä pysynyt noin kolmanneksessa, joten on ...