Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.advisorHankala, Mari
dc.contributor.authorBoström, Emmi
dc.contributor.authorKeijonen, Jenny
dc.date.accessioned2020-12-17T11:45:23Z
dc.date.available2020-12-17T11:45:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73297
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisissa tilanteissa opettajat antavat palautetta ja millaista tämä opettajien antama palaute on. Lisäksi selvitimme opettajien ja oppilaiden näkemyksiä palautteen merkityksestä. Tutkimuksen kohteena oli vain opettajien oppilaille antama palaute eikä esimeriksi oppilaiden välistä vertaisarviointia tutkittu. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla neljältä opettajalta ja viideltä kuudesluokkalaiselta oppilaalta. Tutkimusote on laadullinen, ja aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksemme tulosten mukaan opettajat käyttivät sanatonta palautetta useammin kuin sanallista palautetta. Oppilaiden haastatteluissa nousi kuitenkin esiin ainoastaan opettajien antama sanallinen palaute. Niin opettajien kuin oppilaidenkin näkemysten mukaan opettajan on annettava sekä positiivista että negatiivista palautetta, mutta positiivisen palautteen määrän olisi kuitenkin oltava suurempi. Kaikki haastattelemamme opettajat ja oppilaat olivat sitä mieltä, että palautteella on tärkeä merkitys koulussa. Opettajien mukaan toimiva palaute on johdonmukaista ja perusteltua sekä oppilaan ymmärtämää ja hyväksymää. Oppilaiden vastauksista nousi selvästi opettajien vastauksia enemmän positiivinen, kannustava ja kehuva palaute. Lisäksi oppilaiden näkemysten ja kokemusten mukaan opettajan antama hyvä palaute on rakentavaa, kehuvaa, kuvailevaa ja seurausta oikeista asioista.fi
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpalautteenanto
dc.subject.othertoimiva palaute
dc.subject.otherkehuva palaute
dc.title"Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012177243
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot