Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla digitaalisen transformaation käsitettä, sekä aiheeseen liittyviä strategisia ulottuvuuksia yritysten näkökulmasta, jotta yritysten olisi helpompi toteuttaa digitaalista transformaatiota. Digitaalisessa transformaatiossa on kyse uusien teknologioiden avulla toteutettavista merkittävistä liiketoiminnan parannuksista, kuten asiakaskokemuksen parantamisesta, toimintojen virtaviivaistamisesta tai uusien liiketoimintamallien luomisesta. Digitaalinen transformaatio on prosessi, jossa teknologian avulla toteutetaan arvoa yritykselle. Tutkielmassa määritellään myös aiheeseen liittyvien käsitteitä, kuten digitoinnin ja digitalisaation käsitteitä. Digitaalinen transformaatio vaatii strategista suunnittelua ja tutkielmassa käsitellään strategisia ulottuvuuksia viitekehyksen avulla. Tutkielmassa esitellään digitaalisen transformaation strategisia ulottuvuuksia, joita ovat: teknologian käyttö, arvonluonnin muutokset, rakenteelliset muutokset sekä taloudelliset tekijät. Ilmiön laajuuden takia muutoksia tapahtuu yritysten rakenteissa asti, eikä ole olemassa yhtä oikeaa tapaa digitaaliseen transformaatioon, vaan kyseistä prosessia tulee tarkastella tapauskohtaisesti. Kuitenkin edellä mainitut strategian ulottuvuudet tulee ottaa huomioon yrityksestä tai toimialasta huolimatta. Tutkielmassa havaittiin digitaalisen transformaation keskiössä olevan teknologian olevan yritysten arvonluonnin merkittävä apuväline digitaalisessa transformaatiossa, mutta arvonluonnin, ei teknologian, tulee olla pohjimmainen syy yrityksen digitaaliseen transformaatioon. Teknologia ei myöskään aja digitaalista transformaatiota, vaan strategia.
...
This Bachelor thesis will clarify the concept of the digital transformation as well
as the strategic dimensions related to digital transformation from the point of
view of a company. Digital transformation is about to enable major business improvements, such as enhancing customer experience, streamlining operations, or creating new business models, with the use of new digital technologies. Digital transformation is a process, where with the help of a technology will build value to company. This thesis also defines related concepts, such as digitization and digitalization. Digital transformation requires strategic planning, and with the help of a framework strategic dimensions will be dealt with. This thesis presents the strategic dimensions of digital transformation, which are: use of technology, changes in value creation, structural changes, and financial aspects. Changes affect company structures, due to the scale of the digital transformation. There is no one right way to digital transformation, but digital transformation should be considered on a case-by-case basis. However, the dimensions of the strategy mentioned above must be taken into consideration regardless of the company or industry. This thesis found that technology is in heart of digital transformation, but still technology is just an important tool for value creation. Value creation, not technology must be the main reason of a company’s digital transformation. Technology is also not driving the digital transformation, but strategy is.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaalisen transformaation keskeiset teknologiat ja niiden kyberturvallisuus
Aarnu, Valtteri (2023)Organisaatiot sekä yhteiskunnat digitalisoituvat yhä enemmän ja uusien teknologioiden noustessa on hyvä tarkastella, mitkä niistä ovat tällä hetkellä yleisimmät digitaalisessa transformaatiossa. Maailman muuttunut ... -
Kokonaisarkkitehtuuri digitaalisen transformaation tukena
Salonen, Oliver (2024)Digitaalinen transformaatio on pitkä ja monimutkainen prosessi, jonka takia monet organisaatiot epäonnistuvat transformaatiossaan. Digitaalisessa transformaatiossa organisaatiot hyödyntävät digitaalisia teknologioita ... -
Digitaalisen osaamisen merkitys pienille ja keskisuurille yrityksille
Haarala, Teemu (2023)Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuskatsauksen metodein, mikä merkitys digitaalisella osaamisella on pienille ja keskisuurille yrityksille (PK-yritykset). PK-yritysten haasteena on niiden niukat resurssit. ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
Sällilä, Karoliina (2021)Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.