Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla digitaalisen transformaation käsitettä, sekä aiheeseen liittyviä strategisia ulottuvuuksia yritysten näkökulmasta, jotta yritysten olisi helpompi toteuttaa digitaalista transformaatiota. Digitaalisessa transformaatiossa on kyse uusien teknologioiden avulla toteutettavista merkittävistä liiketoiminnan parannuksista, kuten asiakaskokemuksen parantamisesta, toimintojen virtaviivaistamisesta tai uusien liiketoimintamallien luomisesta. Digitaalinen transformaatio on prosessi, jossa teknologian avulla toteutetaan arvoa yritykselle. Tutkielmassa määritellään myös aiheeseen liittyvien käsitteitä, kuten digitoinnin ja digitalisaation käsitteitä. Digitaalinen transformaatio vaatii strategista suunnittelua ja tutkielmassa käsitellään strategisia ulottuvuuksia viitekehyksen avulla. Tutkielmassa esitellään digitaalisen transformaation strategisia ulottuvuuksia, joita ovat: teknologian käyttö, arvonluonnin muutokset, rakenteelliset muutokset sekä taloudelliset tekijät. Ilmiön laajuuden takia muutoksia tapahtuu yritysten rakenteissa asti, eikä ole olemassa yhtä oikeaa tapaa digitaaliseen transformaatioon, vaan kyseistä prosessia tulee tarkastella tapauskohtaisesti. Kuitenkin edellä mainitut strategian ulottuvuudet tulee ottaa huomioon yrityksestä tai toimialasta huolimatta. Tutkielmassa havaittiin digitaalisen transformaation keskiössä olevan teknologian olevan yritysten arvonluonnin merkittävä apuväline digitaalisessa transformaatiossa, mutta arvonluonnin, ei teknologian, tulee olla pohjimmainen syy yrityksen digitaaliseen transformaatioon. Teknologia ei myöskään aja digitaalista transformaatiota, vaan strategia.
...
This Bachelor thesis will clarify the concept of the digital transformation as well
as the strategic dimensions related to digital transformation from the point of
view of a company. Digital transformation is about to enable major business improvements, such as enhancing customer experience, streamlining operations, or creating new business models, with the use of new digital technologies. Digital transformation is a process, where with the help of a technology will build value to company. This thesis also defines related concepts, such as digitization and digitalization. Digital transformation requires strategic planning, and with the help of a framework strategic dimensions will be dealt with. This thesis presents the strategic dimensions of digital transformation, which are: use of technology, changes in value creation, structural changes, and financial aspects. Changes affect company structures, due to the scale of the digital transformation. There is no one right way to digital transformation, but digital transformation should be considered on a case-by-case basis. However, the dimensions of the strategy mentioned above must be taken into consideration regardless of the company or industry. This thesis found that technology is in heart of digital transformation, but still technology is just an important tool for value creation. Value creation, not technology must be the main reason of a company’s digital transformation. Technology is also not driving the digital transformation, but strategy is.
...




Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4029]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
Sällilä, Karoliina (2021)Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
A Framework for a Smart City Design : Digital Transformation in the Helsinki Smart City
Hämäläinen, Mervi (Springer, 2020)Recently, there has been substantial interest in the concept of a smart city, as it has been a viable solution to the dilemmas created by the urbanization of cities. Digital technologies—such as Internet-of-Things, artificial ... -
Strategic competence and the transformative role of ICT in lifelong guidance
Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana (Publications Office of the European Union, 2021) -
Sosiaalipalveluiden käyttäjien digitaalisen teknologian omaksuminen ja käyttö digitaalisen kuilun näkökulmasta
Zhidkikh, Anna (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sosiaalipalveluiden käyttäjien arjessa ilmenevää digitaalista kuilua. Tavoitteena oli tuoda esiin, missä määrin ja missä tilanteissa asiakkaat olisivat valmiita hoitamaan sosiaalipalveluihin ...