Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUskali, Turo
dc.contributor.authorVisuri, Roope
dc.date.accessioned2020-12-11T07:46:48Z
dc.date.available2020-12-11T07:46:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73118
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luetuimpien verkkojuttujen otsikoissa houkutellaan lukijaa avaamaan juttu. Tutkimuskohteiksi valikoituivat Suomen suurimmat uutismediat. Tutkimus rajautui kaupallisin medioihin ja siellä Helsingin Sanomiin, Ilta-Sanomiin ja MTV:hen, koska aineistonkeruu oli näistä tasapuolista ja mahdollista verrattuna muihin medioihin. Luetuimpien verkkojuttujen otsikoihin keskityttiin sen takia, koska niihin lukijat ovat olleet sitoutuneet. Ne eivät muuten olisi luetuimpien juttujen listoilla. Verkkojournalismissa otsikoiden merkitys on myös korostunut entisestään, kun mediat joutuvat keskenään ja myös monen muun ulkopuolisen toimijan kanssa kilpailemaan ihmisten huomiosta. Tällöin puhutaan huomiotaloudesta. Otsikko on jutun tärkein palanen, joten sen avulla mediat pyrkivät houkuttelemaan lukijoita juttujensa pariin. Tutkimusaineisto on kerätty Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien ja MTV:n luetuimmista jutuista kahdeksan viikon ajalta tammi-maaliskuussa 2019. Jokaisesta kolmesta mediasta on kerätty samaan kellonaikaan viikon kymmenen luetuinta juttua. Yhteensä tutkittavia otsikoita tuli 239, sillä Helsingin Sanomissa sama otsikko oli luetuimpien juttujen listalla kahtena viikkona peräkkäin. Tutkimuksessa tarkasteltiin otsikoissa esiintyviä retorisia keinoja, joilla houkuteltiin avaamaan juttu. Tutkimuksessa analysoitiin sekä itse otsikon väitteisiin että otsikossa esiintyviin henkilöihin liittyviä houkuttelukeinoja. Analyysin perusteella voitiin tehdä neljä johtopäätöstä: Houkuttelua tehdään asiantuntijuudella, joka on useimmiten tilanne- tai kokemusperäistä, houkuttelua tehdään enemmän tarinan kertomisella kuin suoralla tiedon välittämisellä tai pimittämisellä, houkuttelua tehdään luomalla ristiriitainen tila ja lisäksi vielä houkutellaan tehostavilla ilmauksilla, jotka useimmin liittyvät kokoon, määrään, voimakkuuteen tai negatiivisuuteen.fi
dc.format.extent103
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherretoriset keinot
dc.titleMiten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012117064
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysootsikot
dc.subject.ysoverkkojournalismi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot