dc.contributor.advisor | Syynimaa, Nestori | |
dc.contributor.advisor | Seppänen, Ville | |
dc.contributor.author | Toivoniemi, Maria | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T06:03:02Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T06:03:02Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73071 | |
dc.description.abstract | Tietosuoja-asetus ja uusi maksupalveludirektiivi ovat muutamien viime vuosien aikana olleet laajoja lakimuutoksia, joiden vaikutusta asiakaskokemukseen
ja digitaalisiin pankkipalveluihin ei juurikaan ole tutkittu. Tässä tutkielmassa
tutkitaan laadullisella sisällönanalyysillä näiden oikeuslähteiden yhteyttä asiakaskokemukseen ja vaikutuksia digitaalisiin pankkipalveluihin yksittäisen palvelun, yksittäisen palveluntarjoajan ja koko toimialan näkökulmasta. Analyysin
perusteella aineisto on yhdistettävissä viiteen aiemmassa tutkimuksessa löydettyyn asiakaskokemuksen elementtikategoriaan: viestintä, prosessi, teknologia,
tunnelmallisuus ja tuote- ja palveluvuorovaikutus. Vaikutuksen yksittäiseen
palveluun liittyvät asiakkaan suorittamiin toimenpiteisiin ja tietoturvaan. Yksittäisen palveluntarjoajan näkökulmasta vaikutukset kohdistuvat liiketoiminnan
aloittamiseen ja ylläpitoon liiketoimintasuunnitelman vaatimuksista tietoturvaan. Koko toimialaa koskeva muutos on koko toimialan laajuinen toiminnan
viitekehys sekä merkittävin ja ilmiselvin vaikutus eli muutos. | fi |
dc.description.abstract | The General Data Protection Regulation and the Payment Services Directive II
are the two changes in law that have been featured in the media. The research
of their effects on customer experience and digital banking services is still quite
scarce. The purpose of this thesis is to do a qualitative research analysis of these
two sources of law and try to find their connection to customer experience, and
their effects on digital banking services from three different point-of-views: a
service, a service provider, and the industry. Based on the analysis and utilizing
previous studies, the material can be connected to customer experience through
five customer experience touch point elements: communication, process, technology, atmosphere, and product interaction. Based on the analysis, the effects
on a service are connected to the actions a customer has to make in order to
proceed with completing a task and information security of the service. The effects to a service provider are focused on starting and maintain the business
providing requirements from producing a business plan to information security.
The effect for the whole industry is that the sources of law provide a frame of
reference for different business departments and the most notable and obvious,
change. | en |
dc.format.extent | 71 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | digitaaliset pankkipalvelut | |
dc.subject.other | laadullinen sisällönanalyysi | |
dc.subject.other | tietosuoja-asetus | |
dc.subject.other | uusi maksupalveludirektiivi | |
dc.title | GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202012107011 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | asiakaskokemus | |
dc.subject.yso | pankkipalvelut | |