EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaikutukset yritysten asiakkuudenhallintajärjestelmiin
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Euroopan yleinen tietosuoja-asetus astui voimaan 25.5.2018, jonka myötä jokaisen, Euroopan unionin sisällä henkilötietoja käsittelevän yrityksen, tulee noudattaa asetuksessa määrättyjä vaatimuksia. Asetuksen tarkoituksena on yhtenäistää lainsäädäntö Euroopan unionin sisällä sekä lisätä oikeuksia yksilöille. Merkittävin ero uuden tietosuoja-asetuksen ja sitä edeltäneen tietosuojadirektiivin välillä ovat sanktiot. Yritykselle voi koitua sanktioita, jos se ei noudata asetuksessa määrättyjä vaatimuksia. Sanktiot voivat olla jopa 20 miljoonaa euroa tai 4% yrityksen vuosittaisesta globaalista liikevaihdosta. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, joka käsitteli yleisen tietosuoja-asetuksen keskeisimpiä muutoksia henkilötietojen käsittelyyn sekä mahdollisia vaikutuksia yritysten asiakkuudenhallintajärjestelmiin. Tutkielman tarkoituksena oli selventää yrityksille yleisen tietosuoja-asetuksen keskeisimpiä vaatimuksia ja niiden mahdollisia vaikutuksia yritysten asiakkuudenhallintajärjestelmiin. Tutkielmassa yleisen tietosuoja-asetuksen keskeisimpiä muutoksia pohdittiin asiakkuudenhallintajärjestelmän kehityksen elinkaaren eri vaiheissa. Tutkielmassa selvisi, että yleinen tietosuoja-asetus voi aiheuttaa suuria muutoksia yritysten asiakkuudenhallintajärjestelmiin. Tärkeätä on, että yritys on tietoinen yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimuksista ja valmiina muokkaamaan toimintojaan asetuksen vaatimusten mukaisiksi.
...
The General Data Protection Regulation entered into force on May 25, 2018, with which every company which is handling personal data inside the European Union has to comply according to the requirements set out in the regulation. The purpose of the regulation is to harmonize legislation in the European Union and to improve the rights of individuals. The most significant difference between the new data protection regulation and the previous data protection directive is the sanctions. Companies can get sanctions if they do not comply with the requirements of the regulation. Sanctions can be up to 20 million EUR or 4% of the company's annual global turnover. This study was carried out in a literature review dealing with the General Data Protection Regulation, and its most important changes to the processing of personal data and the potential impact on corporate customer relationship management systems (CRM). The aim of the thesis was to clarify the key requirements of the General Data Protection Regulation and its possible impact on corporate CRMs. In the thesis, the most important changes which came along with the new General Data Protection Regulation were discussed at various stages from the point of view of the lifecycle development of CRM systems. The thesis revealed that the General Data Protection Regulation could cause major changes to companies’ customer relationship management systems. It is important that companies are aware of the requirements of the General Data Protection Regulation and ready to adapt its operations in accordance with the requirements.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5336]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen aiheuttamat muutokset organisaatioiden tietoturvapolitiikkoihin
Koivula, Nina (2017)EU:n yleistä tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa toukokuun 25. päivänä 2018 ja sen aiheuttamat muutokset ovat merkittäviä ja kunnianhimoisia. Se on yksi laaja-alaisimpia EU:n lakimuutoksia viimevuosien ajalta. Yleisen ... -
Yleisen tietosuoja-asetuksen vaikutukset organisaatioiden datan käsittelyyn sekä sen kustannusvaikutukset
Kotro, Ville (2023)Digitalisoituneessa yhteiskunnassa kansalaisista syntyy jatkuvasti valtava määrä dataa. Tämän datan perusteella ihmisiä voidaan usein yksilöidä ja se on myös erilaisille yrityksille arvokasta. Tietojenkäsittelyä, etenkin ... -
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen käyttöönoton tukemisen keinoja pienyrityksessä : (case ICT-palveluntuottaja Järvi-Suomen Kiinteistökonsultit Oy)
Närhinen, Ira (2022)Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) tuli voimaan 25.5.2018, josta lähtien sitä on pitänyt noudattaa kaikissa niissä organisaatioissa yli EU-alueen rajojen, jotka käsittelevät EU-kansalaisten henkilötietoja. ... -
GDPR:n vaikutukset sosiaalisten verkkopalveluiden yksityisyyden suojaan
Puumala, Petteri (2020)Henkilötietojen suojaamisesta on muodostunut merkittävä puheenaihe niin kuluttajien, kuin yritysten ja organisaatioidenkin keskuudessa. Kuluttajien osalta aihe on herättänyt pääsääntöisesti huolta ja turvattomuutta, kun ... -
Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta
Åman, Henna (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien ja rehtorien kokemuksia ja käsityksiä tietosuojasta koulussa. Tutkimus tarkastelee tietosuojaa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen näkökulmasta. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.