GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tietosuoja-asetus ja uusi maksupalveludirektiivi ovat muutamien viime vuosien aikana olleet laajoja lakimuutoksia, joiden vaikutusta asiakaskokemukseen
ja digitaalisiin pankkipalveluihin ei juurikaan ole tutkittu. Tässä tutkielmassa
tutkitaan laadullisella sisällönanalyysillä näiden oikeuslähteiden yhteyttä asiakaskokemukseen ja vaikutuksia digitaalisiin pankkipalveluihin yksittäisen palvelun, yksittäisen palveluntarjoajan ja koko toimialan näkökulmasta. Analyysin
perusteella aineisto on yhdistettävissä viiteen aiemmassa tutkimuksessa löydettyyn asiakaskokemuksen elementtikategoriaan: viestintä, prosessi, teknologia,
tunnelmallisuus ja tuote- ja palveluvuorovaikutus. Vaikutuksen yksittäiseen
palveluun liittyvät asiakkaan suorittamiin toimenpiteisiin ja tietoturvaan. Yksittäisen palveluntarjoajan näkökulmasta vaikutukset kohdistuvat liiketoiminnan
aloittamiseen ja ylläpitoon liiketoimintasuunnitelman vaatimuksista tietoturvaan. Koko toimialaa koskeva muutos on koko toimialan laajuinen toiminnan
viitekehys sekä merkittävin ja ilmiselvin vaikutus eli muutos.
...
The General Data Protection Regulation and the Payment Services Directive II
are the two changes in law that have been featured in the media. The research
of their effects on customer experience and digital banking services is still quite
scarce. The purpose of this thesis is to do a qualitative research analysis of these
two sources of law and try to find their connection to customer experience, and
their effects on digital banking services from three different point-of-views: a
service, a service provider, and the industry. Based on the analysis and utilizing
previous studies, the material can be connected to customer experience through
five customer experience touch point elements: communication, process, technology, atmosphere, and product interaction. Based on the analysis, the effects
on a service are connected to the actions a customer has to make in order to
proceed with completing a task and information security of the service. The effects to a service provider are focused on starting and maintain the business
providing requirements from producing a business plan to information security.
The effect for the whole industry is that the sources of law provide a frame of
reference for different business departments and the most notable and obvious,
change.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yleisen tietosuoja-asetuksen vaikutukset organisaatioiden datan käsittelyyn sekä sen kustannusvaikutukset
Kotro, Ville (2023)Digitalisoituneessa yhteiskunnassa kansalaisista syntyy jatkuvasti valtava määrä dataa. Tämän datan perusteella ihmisiä voidaan usein yksilöidä ja se on myös erilaisille yrityksille arvokasta. Tietojenkäsittelyä, etenkin ... -
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaikutukset yritysten asiakkuudenhallintajärjestelmiin
Kataja, Joel (2018)Euroopan yleinen tietosuoja-asetus astui voimaan 25.5.2018, jonka myötä jokaisen, Euroopan unionin sisällä henkilötietoja käsittelevän yrityksen, tulee noudattaa asetuksessa määrättyjä vaatimuksia. Asetuksen tarkoituksena ... -
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen käyttöönoton tukemisen keinoja pienyrityksessä : (case ICT-palveluntuottaja Järvi-Suomen Kiinteistökonsultit Oy)
Närhinen, Ira (2022)Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) tuli voimaan 25.5.2018, josta lähtien sitä on pitänyt noudattaa kaikissa niissä organisaatioissa yli EU-alueen rajojen, jotka käsittelevät EU-kansalaisten henkilötietoja. ... -
Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen aiheuttamat muutokset organisaatioiden tietoturvapolitiikkoihin
Koivula, Nina (2017)EU:n yleistä tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa toukokuun 25. päivänä 2018 ja sen aiheuttamat muutokset ovat merkittäviä ja kunnianhimoisia. Se on yksi laaja-alaisimpia EU:n lakimuutoksia viimevuosien ajalta. Yleisen ... -
GDPR:n vaikutukset sosiaalisten verkkopalveluiden yksityisyyden suojaan
Puumala, Petteri (2020)Henkilötietojen suojaamisesta on muodostunut merkittävä puheenaihe niin kuluttajien, kuin yritysten ja organisaatioidenkin keskuudessa. Kuluttajien osalta aihe on herättänyt pääsääntöisesti huolta ja turvattomuutta, kun ...