Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorLyytinen, Leena
dc.date.accessioned2020-12-09T11:14:01Z
dc.date.available2020-12-09T11:14:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73063
dc.description.abstractLasten oikeudet ja osallisuus ovat nousseet vahvasti yhteiskunnalliseen keskusteluun. Pääministeri Marinin hallitus on käynnistänyt kansallisen lapsistrategian valmistelun ja on sitoutunut arvioimaan päätösten lapsivaikutuksia sekä lasten osallisuutta. Lapsivaikutusten arvioimiseksi tarvitaan lisää menetelmällistä osaamista lapsen näkökulman tavoittamiseksi. Tässä tutkimuksessa selvitetään pienten lasten ottamien valokuvien sisältöä sekä kerronnallisuutta ja arvioidaan valokuvauksen mahdollisuuksia osana osallistavia tutkimusmenetelmiä ja lapsen osallisuuden mahdollistamista. Tutkimus on lapsuudentutkimuksen kenttään sijoittuva laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui kolme, iältään 3–5-vuotiasta lasta. Tutkimuksen aineisto on kerätty mosaiikki-lähestymistapaa soveltaen ja se koostuu lasten itsenäisesti ottamista valokuvista sekä heidän kanssaan käydystä tutkimuskeskustelusta. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavaa, temaattista sisällönanalyysiä sekä kerronnallista analyysia käyttäen. Tutkimustulokset osoittavat, että lapset ottivat kuvia omista leluistaan ja esineistä, ihmisitä ja eläimistä, toiminnasta sekä huoneista ja rakennuksista. Lasten ottamissa valokuvissa esiintyvä kerronnallisuus voidaan jakaa neljään osaan: jaksottainen, luettelomainen, tarinamainen ja toiminnallinen kerronnallisuus. Valokuvien analysointi sekä aiemmat tutkimukset osoittavat, että lasten ottamien valokuvien tulkinnan ja kuvaluennan tueksi tarvitaan lasten tuottamaa tietoa. Lasten kanssa tehtävät osallistavat tutkimusprojektit edistävät lasten osallisuuden toteutumista ja tukevat lapsen edun toteutumista yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.fi
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkerronnallinen analyysi
dc.subject.otherlapsinäkökulma
dc.subject.otherlapsuudentutkimus
dc.titleLasten ottamat valokuvat osallisuuden vahvistajana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012097004
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysokerronta
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysovalokuvat
dc.subject.ysovalokuvaus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot