Lasten ottamat valokuvat osallisuuden vahvistajana
Lasten oikeudet ja osallisuus ovat nousseet vahvasti yhteiskunnalliseen keskusteluun. Pääministeri Marinin hallitus on käynnistänyt kansallisen lapsistrategian valmistelun ja on sitoutunut arvioimaan päätösten lapsivaikutuksia sekä lasten osallisuutta. Lapsivaikutusten arvioimiseksi tarvitaan lisää menetelmällistä osaamista lapsen näkökulman tavoittamiseksi. Tässä tutkimuksessa selvitetään pienten lasten ottamien valokuvien sisältöä sekä kerronnallisuutta ja arvioidaan valokuvauksen mahdollisuuksia osana osallistavia tutkimusmenetelmiä ja lapsen osallisuuden mahdollistamista.
Tutkimus on lapsuudentutkimuksen kenttään sijoittuva laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui kolme, iältään 3–5-vuotiasta lasta. Tutkimuksen aineisto on kerätty mosaiikki-lähestymistapaa soveltaen ja se koostuu lasten itsenäisesti ottamista valokuvista sekä heidän kanssaan käydystä tutkimuskeskustelusta. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavaa, temaattista sisällönanalyysiä sekä kerronnallista analyysia käyttäen.
Tutkimustulokset osoittavat, että lapset ottivat kuvia omista leluistaan ja esineistä, ihmisitä ja eläimistä, toiminnasta sekä huoneista ja rakennuksista. Lasten ottamissa valokuvissa esiintyvä kerronnallisuus voidaan jakaa neljään osaan: jaksottainen, luettelomainen, tarinamainen ja toiminnallinen kerronnallisuus.
Valokuvien analysointi sekä aiemmat tutkimukset osoittavat, että lasten ottamien valokuvien tulkinnan ja kuvaluennan tueksi tarvitaan lasten tuottamaa tietoa. Lasten kanssa tehtävät osallistavat tutkimusprojektit edistävät lasten osallisuuden toteutumista ja tukevat lapsen edun toteutumista yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhteisöllisyyden rakentuminen laulusuzukimenetelmässä : Grounded theory -tutkimus lasten näkökulmasta
Ekström, Ulrika (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli Grounded theory -menetelmää käyttäen käsitteellistää lasten antamia merkityksiä laulusuzukimenetelmälle. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa 6–12 vuotiasta laulusuzukioppilasta, joista ... -
Menneisyyden kuvat, lasten pihaleikit Jyväskylän Seminaarinmäellä 1940-1950 -luvuilla
Suominen, Oona (2024)In this thesis, I familiarize myself with the playground culture of the 1950s through photographs. I have received Ahti Rytkönen's photographs of children playing in the yard in the 1940s and 1950s on Seminaarinmäki in ... -
Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
Rajala, Elli (2019)STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ... -
Lasten osallisuuden voimavaroja etsimässä
Saarela, Heli (2021)Tutkielmassani selvitän, miten suomalaisten yliopistojen sosiaalityön oppiaineiden maisteritutkielmissa on tarkasteltu lasten osallisuutta. Tutkielmani kokoaa tietoa, millaisin menetelmin lasten osallisuutta on tutkielmissa ... -
Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä
Kukkonen, Suvi; Salo, Tiia (2024)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten kasvattaja tukee alle 3-vuotiaiden lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa, millaisia haasteita osallisuuden tukemisessa ilmenee sekä miten lasten eri temperamentit ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.