dc.contributor.advisor | Piirainen-Marsh, Arja | |
dc.contributor.author | Luukkonen, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2020-12-02T10:02:59Z | |
dc.date.available | 2020-12-02T10:02:59Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72918 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten vuorovaikutusjärjestyksen (eng. interaction order)
semioottiset keinot ilmenevät multimodaalisessa chat-viestinnässä. Työ pyrkii laajentamaan
vuorovaikutusjärjestyksen käsitettä fyysisten kommunikaatiotilanteiden ulkopuolelle. Tutkimus
keskittyy Discord -chat-ohjelman sisällä toimivaan World of Warcraft -yhteisöön ja sen jäsenten
viestintätottumuksiin. Analyysi kartoittaa käyttäjien tapoja ilmaista itseään, aistimuksiaan, ajan
kulkua sekä etäisyyttä muihin. Lisäksi pohditaan sitä, miten Discord ympäristönä edesauttaa ja
rajoittaa edellämainittuja ilmaisutapoja.
Aineisto kerättiin hyödyntämällä virtuaalista etnografiaa, johon sisältyi yhteisön sisäistä
havainnointia sekä dokumenttien keräämistä viestihistoriasta. Tarkempana kohderyhmänä toimivat
yhteisön ylläpitäjät (ns. moderaattorit) sekä vakinaiset käyttäjät. Teoreettisesti analyysi perustuu
multimodaaliseen diskurssianalyysiin, jonka avulla tutkitun tilan ja siellä tapahtuvan viestinnän
semioottisia piirteitä tunnistettiin.
Tutkimus osoittaa, että vuorovaikutusjärjestyksen semioottinen ilmaisu on huomattavasti erilaista
verrattuna fyysiseen vuorovaikutukseen. Nämä eroavaisuudet johtuvat suurimmalta osin kehollisen
viestinnän puutteesta. Kohdeyhteisön säännöt, käyttäjähierarkia ja -rajoitukset vaikuttavat myös
omalta osaltaan siihen, miten ilmaisutapoja käytetään. Lisäksi analyysissa huomattiin, että monet
Discord -sovelluksen ominaisuudet sekä mahdollistavat että rajoittavat käytettävissä olevia
viestintäkeinoja. Näin ollen voidaan todeta, että vuorovaikutusjärjestyksen ilmentyminen verkossa
riippuu laajalti viestintäympäristöstä ja sen teknologisista käyttömahdollisuuksista. | fi |
dc.format.extent | 78 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | interaction order | |
dc.subject.other | online spaces | |
dc.subject.other | discord | |
dc.subject.other | chat rooms | |
dc.subject.other | face-to-face interaction | |
dc.subject.other | semiotic resources | |
dc.subject.other | virtual ethnography | |
dc.subject.other | multimodal discourse analysis | |
dc.title | The semiotic resources of the interaction order in online chat rooms : a case study of a World of Warcraft community | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202012026879 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | verkkojuttelu | |
dc.subject.yso | semiotiikka | |
dc.subject.yso | sosiaalinen vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | online chatting | |
dc.subject.yso | semiotics | |
dc.subject.yso | social interaction | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |