”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” : ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa ja ulkonäön vaikutuksia oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin. Tutkielmassa käsitellään ulkonäköä myös sukupuolen näkökulmasta. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty eläytymismenetelmää käyttäen. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=36) olivat peruskoulun kuudesluokkalaisia. Ensimmäinen osa aineistosta koostuu oppilaiden kirjoittamista tarinoista ja toinen osa kahdesta ryhmäkeskustelusta, joiden haastattelurunko luotiin eläytymismenetelmätarinoiden pohjalta. Ryhmäkeskustelijat (N=4) olivat jo osallistuneet aineistonkeruun ensimmäiseen vaiheeseen. Tutkimusaineiston analyysissä on käytetty teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan ulkonäöllä on merkitystä oppilaskulttuurissa. Ulkonäköön vaikuttavia tekijöitä on useita, joista merkittävimpänä nousivat esiin vaatteet ja pukeutuminen. Myös sosiaalisella medialla on vaikutusta siihen, miltä kuuluisi näyttää. Tulosten perusteella koulussa pyritään ulkonäöllisesti samankaltaisuuteen ja vältellään joukosta erottautumista. Ulkonäkö voidaan nähdä pääomana, jolla ostetaan suosiota ja luodaan kaverisuhteita. Toisaalta epäedullinen ulkonäkö voi johtaa pahimmillaan koulukiusaamiseen. Tulosten perusteella tyttöjen maailmassa ulkonäkö kuvailtiin yksityiskohtaisemmin pukeutumisen, ehostamisen ja ruumiillisuuden merkityksinä. Poikien ulkonäköön liitettiin eniten pukeutumisen tematiikkaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että ulkonäköasioihin liittyvät ulkopuolisuuden tunne, joukosta poissulkeminen, epävarmuus ja pelko. Ne näyttäytyvät koulun informaalissa arjessa ja elävät oppilaskulttuurissa. Tämän vuoksi ulkonäkökulttuurin olemassa olo ja sen vaikutukset oppilaisiin tulisi tiedostaa paremmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Psykologisen joustamattomuuden yhteys yksinäisyyden kokemuksiin siirtymässä peruskoulusta toisen asteen opintoihin
Jormanainen, Annina; Kalttila, Kaisa (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä toisen asteen opintojen alussa koettuihin yksinäisyyden kokemuksiin. Lisäksi selvitettiin ystävyyssuhteen laadun ... -
Teenage Time Use and Educational Attainment in Adulthood in Finland
Ojala, Satu; Kan, Man-Yee; Oinas, Tomi (MDPI AG, 2021)We investigated the role of teenage everyday social ties in educational outcomes by examining the association between teenage time use and educational attainment in adulthood. The sample consisted of young people aged 10–18 ... -
Ymmärrystä, ei kontrollia : tutkimus nuorten sukupolvisuhteista
Keskinen, Teemu (2004) -
Normaali vai ei? : kuudesluokkalaisen oppilaan käsityksiä ikätoverinsa normaalista ulkoisesta olemuksesta
Laasanen, Pauliina (2013)Tutkimus on opinnäytetyö Jyväskylän yliopiston kahteen tiedekuntaan: Salla Maunulan osalta opettajankoulutuslaitokselle ja Pauliina Laasasen osalta sekä opettajankoulutuslaitokselle että liikuntakasvatuksen laitokselle. ... -
Normaali vai ei? : kuudesluokkalaisen oppilaan käsityksiä ikätoverinsa normaalista ulkoisesta olemuksesta
Laasanen, Pauliina; Maunula, Salla (2013)Tutkimus on opinnäytetyö Jyväskylän yliopiston kahteen tiedekuntaan: Salla Maunulan osalta opettajankoulutuslaitokselle ja Pauliina Laasasen osalta sekä opettajankoulutuslaitokselle että liikuntakasvatuksen laitokselle. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.