Normaali vai ei? : kuudesluokkalaisen oppilaan käsityksiä ikätoverinsa normaalista ulkoisesta olemuksesta
Abstract
Tutkimus on opinnäytetyö Jyväskylän yliopiston kahteen tiedekuntaan: Salla Maunulan osalta opettajankoulutuslaitokselle ja Pauliina Laasasen osalta sekä opettajankoulutuslaitokselle että liikuntakasvatuksen laitokselle. Tämä tutkimus on liikuntapedagogiikan versio.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia piirteitä kuudesluokkalainen oppilas liittää ikätoverinsa normaaliin tai toisaalta poikkeavaan ulkoiseen olemukseen. Haastattelimme oppilaita kahdessa eri koulussa, joten saimme tutkimukseemme vertailevan näkökulman. Pääpaino tutkimuksessamme oli selvittää, millaista ulkonäköä kuudesluokkalainen oppilas pitää normaalina tai epänormaalina ja miten tavallisuuteen tai toisaalta erilaisuuteen suhtaudutaan. Lisäksi tutkimme ulkonäön merkitystä oppilaiden arjessa sekä heidän välisissä vuorovaikutussuhteissaan. Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat yhteensä 26 kuudesluokkalaista oppilasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua.
Tulokset ovat merkittäviä, sillä suoranaisesti vastaavia tutkimuksia ei ole tehty. Kuten osasimme odottaa, normaalina pidettiin ulkoista olemusta, joka sulautuu valtaväestöön. Tutkimustulos, jota emme osanneet ennakoida oli se, kuinka haastateltavien oma luonne, sosiaalinen status ja itsetunto vaikuttivat heidän käsityksiinsä normaaliudesta.
Tutkimuksemme mukaan opettajien tulisi koulussa huomioida entistä enemmän suvaitsevaisuus- ja tasavertaisuuskasvatuksen näkökulmia opetuksessa. Vaikka asiat olisi opetettu ja opittu, oppilaiden käytös tarvitsee muuttuakseen paljon enemmän aikaa ja opitun syventämistä. Maahanmuuton ja globalisaation lisääntyessä jatkuvasti, ongelma on ajankohtainen, jotta saamme luotua suomalaisista kouluista suvaitsevaisia ja vastaanottavaisia jokaiselle oppilaalle.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301271126Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish