Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorKorteniemi, Elisa
dc.date.accessioned2020-11-24T11:06:19Z
dc.date.available2020-11-24T11:06:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72778
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa ja ulkonäön vaikutuksia oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin. Tutkielmassa käsitellään ulkonäköä myös sukupuolen näkökulmasta. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty eläytymismenetelmää käyttäen. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=36) olivat peruskoulun kuudesluokkalaisia. Ensimmäinen osa aineistosta koostuu oppilaiden kirjoittamista tarinoista ja toinen osa kahdesta ryhmäkeskustelusta, joiden haastattelurunko luotiin eläytymismenetelmätarinoiden pohjalta. Ryhmäkeskustelijat (N=4) olivat jo osallistuneet aineistonkeruun ensimmäiseen vaiheeseen. Tutkimusaineiston analyysissä on käytetty teemoittelua. Tutkimustulosten mukaan ulkonäöllä on merkitystä oppilaskulttuurissa. Ulkonäköön vaikuttavia tekijöitä on useita, joista merkittävimpänä nousivat esiin vaatteet ja pukeutuminen. Myös sosiaalisella medialla on vaikutusta siihen, miltä kuuluisi näyttää. Tulosten perusteella koulussa pyritään ulkonäöllisesti samankaltaisuuteen ja vältellään joukosta erottautumista. Ulkonäkö voidaan nähdä pääomana, jolla ostetaan suosiota ja luodaan kaverisuhteita. Toisaalta epäedullinen ulkonäkö voi johtaa pahimmillaan koulukiusaamiseen. Tulosten perusteella tyttöjen maailmassa ulkonäkö kuvailtiin yksityiskohtaisemmin pukeutumisen, ehostamisen ja ruumiillisuuden merkityksinä. Poikien ulkonäköön liitettiin eniten pukeutumisen tematiikkaa. Tutkimustulokset osoittavat, että ulkonäköasioihin liittyvät ulkopuolisuuden tunne, joukosta poissulkeminen, epävarmuus ja pelko. Ne näyttäytyvät koulun informaalissa arjessa ja elävät oppilaskulttuurissa. Tämän vuoksi ulkonäkökulttuurin olemassa olo ja sen vaikutukset oppilaisiin tulisi tiedostaa paremmin.fi
dc.format.extent79
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheroppilaskulttuuri
dc.title”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” : ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202011246741
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysososiaaliset suhteet
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoulkonäkö
dc.subject.ysovarhaisnuoret
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysokouluyhteisö
dc.subject.ysoeläytymismenetelmä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot