”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” : ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa ja ulkonäön vaikutuksia oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin. Tutkielmassa käsitellään ulkonäköä myös sukupuolen näkökulmasta. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty eläytymismenetelmää käyttäen. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=36) olivat peruskoulun kuudesluokkalaisia. Ensimmäinen osa aineistosta koostuu oppilaiden kirjoittamista tarinoista ja toinen osa kahdesta ryhmäkeskustelusta, joiden haastattelurunko luotiin eläytymismenetelmätarinoiden pohjalta. Ryhmäkeskustelijat (N=4) olivat jo osallistuneet aineistonkeruun ensimmäiseen vaiheeseen. Tutkimusaineiston analyysissä on käytetty teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan ulkonäöllä on merkitystä oppilaskulttuurissa. Ulkonäköön vaikuttavia tekijöitä on useita, joista merkittävimpänä nousivat esiin vaatteet ja pukeutuminen. Myös sosiaalisella medialla on vaikutusta siihen, miltä kuuluisi näyttää. Tulosten perusteella koulussa pyritään ulkonäöllisesti samankaltaisuuteen ja vältellään joukosta erottautumista. Ulkonäkö voidaan nähdä pääomana, jolla ostetaan suosiota ja luodaan kaverisuhteita. Toisaalta epäedullinen ulkonäkö voi johtaa pahimmillaan koulukiusaamiseen. Tulosten perusteella tyttöjen maailmassa ulkonäkö kuvailtiin yksityiskohtaisemmin pukeutumisen, ehostamisen ja ruumiillisuuden merkityksinä. Poikien ulkonäköön liitettiin eniten pukeutumisen tematiikkaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että ulkonäköasioihin liittyvät ulkopuolisuuden tunne, joukosta poissulkeminen, epävarmuus ja pelko. Ne näyttäytyvät koulun informaalissa arjessa ja elävät oppilaskulttuurissa. Tämän vuoksi ulkonäkökulttuurin olemassa olo ja sen vaikutukset oppilaisiin tulisi tiedostaa paremmin.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teenage Time Use and Educational Attainment in Adulthood in Finland
Ojala, Satu; Kan, Man-Yee; Oinas, Tomi (MDPI AG, 2021)We investigated the role of teenage everyday social ties in educational outcomes by examining the association between teenage time use and educational attainment in adulthood. The sample consisted of young people aged 10–18 ... -
Ymmärrystä, ei kontrollia : tutkimus nuorten sukupolvisuhteista
Keskinen, Teemu (2004) -
Normaali vai ei? : kuudesluokkalaisen oppilaan käsityksiä ikätoverinsa normaalista ulkoisesta olemuksesta
Laasanen, Pauliina (2013)Tutkimus on opinnäytetyö Jyväskylän yliopiston kahteen tiedekuntaan: Salla Maunulan osalta opettajankoulutuslaitokselle ja Pauliina Laasasen osalta sekä opettajankoulutuslaitokselle että liikuntakasvatuksen laitokselle. ... -
Normaali vai ei? : kuudesluokkalaisen oppilaan käsityksiä ikätoverinsa normaalista ulkoisesta olemuksesta
Laasanen, Pauliina; Maunula, Salla (2013)Tutkimus on opinnäytetyö Jyväskylän yliopiston kahteen tiedekuntaan: Salla Maunulan osalta opettajankoulutuslaitokselle ja Pauliina Laasasen osalta sekä opettajankoulutuslaitokselle että liikuntakasvatuksen laitokselle. ... -
Koulukiusaaminen ilmiönä : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta
Hamarus, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2006)Hamaruksen mukaan kiusaaminen perustuu usein kiusaajan tavoittelemalle valta-asemalle yhteisössä ja alkaa jonkun oppilaan erilaisuuden nimeämisestä. Tästä piirteestä luodaan nimityksiä ja kiusatulle rakennetaan maine, joka ...