Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSalmi, Elisa
dc.contributor.authorMäättä, Sami
dc.contributor.authorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorAunola, Kaisa
dc.contributor.authorKairaluoma, Leila
dc.contributor.authorPirttimaa, Raija
dc.date.accessioned2020-11-13T10:49:57Z
dc.date.available2020-11-13T10:49:57Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSalmi, E., Määttä, S., Vehkakoski, T., Aunola, K., Kairaluoma, L., & Pirttimaa, R. (2020). Oppimisvaikeuksien, motivaation ja oppijaminäkäsityksen merkitys ammatillisista opinnoista valmistumisessa. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>30</i>(3), 50-66.
dc.identifier.otherCONVID_43504886
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72613
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin oppimisvaikeuksien vaikutus ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen on yhteydessä motivaatioon ja millaisia käsityksiä heikosti opiskeluun motivoituneilla opiskelijoilla on itsestään opiskelijana. Tutkimus koostui määrällisestä kyselytutkimuksesta ja laadullisesta haastattelututkimuksesta, joista määrälliseen osuuteen osallistui 554 ja laadulliseen osuuteen 44 ammattiopiston opiskelijaa. Tulokset osoittivat, että ne opiskelijat, joilla oli oppimisvaikeuksia mutta tyypillinen motivaation, valmistuivat pääosin tavoiteajassa. Sen sijaan niiden, joilla oli sekä heikko motivaatio että oppimisvaikeuksia, valmistumatta jääminen oli tilastollisesti todennäköistä. Heikosti motivoituneiden opiskelijoiden oppijaminäkäsitykset eivät olleet kuitenkaan keskenään samanlaisia. Omaa yritystä korostavilla opiskelijoilla oli myönteinen, kun taas oppimisen vaikeuksien lannistamilla opiskelijoilla kielteinen kuva itsestään oppijoina. Sen sijaan ala- tai oppiainesuuntautuneiden sekä olosuhteita kritisoivien opiskelijoiden käsitys itsestään oppijana vaihteli. Opiskelijoiden heterogeenisyys sekä oppimisen vaikeuksiltaan että oppijaminäkäsityksensä puolesta haastaa tukitoimien suunnittelun. Yhteisopettajuus sekä se, että ammatillisten opettajien taitoja oppimisen tukemisessa vahvistetaan, voivat auttaa kohtaamaan erilaisia tuen tarvitsijoita.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheroppijaminäkäsitys
dc.titleOppimisvaikeuksien, motivaation ja oppijaminäkäsityksen merkitys ammatillisista opinnoista valmistumisessa
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202011136644
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange50-66
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume30
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysosuoriutuminen
dc.subject.ysoopinnot
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysoammattikoululaiset
dc.subject.ysoopiskelumotivaatio
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p267
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10270
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4780
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9700
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4734
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5302
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22092
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19163
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
jyx.fundinginformationTutkimus toteutettiin osana Niilo Mäki Instituutin Motivoimaa-hanketta; hankkeen rahoitti ESR.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright