dc.contributor.author | Salmi, Elisa | |
dc.contributor.author | Määttä, Sami | |
dc.contributor.author | Vehkakoski, Tanja | |
dc.contributor.author | Aunola, Kaisa | |
dc.contributor.author | Kairaluoma, Leila | |
dc.contributor.author | Pirttimaa, Raija | |
dc.date.accessioned | 2020-11-13T10:49:57Z | |
dc.date.available | 2020-11-13T10:49:57Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Salmi, E., Määttä, S., Vehkakoski, T., Aunola, K., Kairaluoma, L., & Pirttimaa, R. (2020). Oppimisvaikeuksien, motivaation ja oppijaminäkäsityksen merkitys ammatillisista opinnoista valmistumisessa. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>30</i>(3), 50-66. | |
dc.identifier.other | CONVID_43504886 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72613 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin oppimisvaikeuksien vaikutus ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen on yhteydessä motivaatioon ja millaisia käsityksiä heikosti opiskeluun motivoituneilla opiskelijoilla on itsestään opiskelijana. Tutkimus koostui määrällisestä kyselytutkimuksesta ja laadullisesta haastattelututkimuksesta, joista määrälliseen osuuteen osallistui 554 ja laadulliseen osuuteen 44 ammattiopiston opiskelijaa. Tulokset osoittivat, että ne opiskelijat, joilla oli oppimisvaikeuksia mutta tyypillinen motivaation, valmistuivat pääosin tavoiteajassa. Sen sijaan niiden, joilla oli sekä heikko motivaatio että oppimisvaikeuksia, valmistumatta jääminen oli tilastollisesti todennäköistä. Heikosti motivoituneiden opiskelijoiden oppijaminäkäsitykset eivät olleet kuitenkaan keskenään samanlaisia. Omaa yritystä korostavilla opiskelijoilla oli myönteinen, kun taas oppimisen vaikeuksien lannistamilla opiskelijoilla kielteinen kuva itsestään oppijoina. Sen sijaan ala- tai oppiainesuuntautuneiden sekä olosuhteita kritisoivien opiskelijoiden käsitys itsestään oppijana vaihteli. Opiskelijoiden heterogeenisyys sekä oppimisen vaikeuksiltaan että oppijaminäkäsityksensä puolesta haastaa tukitoimien suunnittelun. Yhteisopettajuus sekä se, että ammatillisten opettajien taitoja oppimisen tukemisessa vahvistetaan, voivat auttaa kohtaamaan erilaisia tuen tarvitsijoita. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | oppijaminäkäsitys | |
dc.title | Oppimisvaikeuksien, motivaation ja oppijaminäkäsityksen merkitys ammatillisista opinnoista valmistumisessa | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202011136644 | |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 50-66 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 30 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2020 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | minäkuva | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | suoriutuminen | |
dc.subject.yso | opinnot | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.yso | ammattikoululaiset | |
dc.subject.yso | opiskelumotivaatio | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p267 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10270 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4780 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9700 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4734 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5302 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22092 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19163 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
jyx.fundinginformation | Tutkimus toteutettiin osana Niilo Mäki Instituutin Motivoimaa-hanketta; hankkeen rahoitti ESR. | |
dc.type.okm | A1 | |