Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa”
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymmärtää reflektiota oppimisen
mahdollistajana ja selvittää sitä, miten opettajat rakentavat oppilailleen reflektioprosesseja
alakoulussa sekä miten opettajat näitä prosesseja ohjaavat.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä, johon aineisto kerättiin
haastattelemalla neljää opettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun
teemahaastattelun menetelmällä syksyllä 2020. Tutkimukseen osallistuneet
opettajat hyödyntävät opetuksessaan reflektiota ja siten ohjaavat reflektiota
oppilaille. Opettajat toimivat tai olivat toimineet alakoulussa joko luokanopettajana
tai erityisopettajana. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin
menetelmin.
Tutkimus osoitti, että opettajat pitävät reflektioprosessin rakentamisessa
pohjaominaisuuksina turvallisuutta, viestintätaitoja sekä oppilastuntemusta.
Opettajat käsittävät reflektioprosessin rakentuvan näiden pohjaominaisuuksien
päälle tavoitteellisuuden, ryhmän vaikutuksen ja helposta vaikeampaan etenemisen
kautta. Lopulta opettajat kuvasivat reflektioprosessin näkyvän toiminnassa.
Reflektioprosessin ohjaamisesta tässä tutkimuksessa selvisi, että reflektio
tapahtuu pääsääntöisesti toiminnan jälkeen keskusteluna. Opettajan tulee valita
reflektionohjaustila tarkasti, sillä rauhallisuus, yksityisyys ja tasa-arvoisuus ovat
tärkeitä tilan ominaisuuksia. Keskustelussa opettaja ohjaa oppilasta löytämään
onnistumisen ja hyvän omasta toiminnastaan. Opettaja ohjaa myös oppilasta kasvattamaan
itseluottamusta ja itsetuntemusta. Opettaja voi hyödyntää reflektion
ohjaamisessa monipuolisia apuvälineitä, jotta keskustelu saadaan etenemään.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa” : käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta
Sallinen, Heljä; Perälä, Anna (2020)Käänteisellä oppimisella tarkoitetaan oppijalähtöistä oppimiskulttuuria, jossa opettaja tukee oppilaan itseohjautuvuuteen kasvamista antamalla oppilaalle enemmän vastuuta ja vapautta. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää ... -
"Opitaan, mutta hyvässä hengessä" : soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta sekä ajatuksia soitonopetuksen ihanteista
Ylikallio, Anni (2014)Soitonopettajien koulutuksen muutokset ovat asettaneet haasteita löytää kasvatuspsykologisista teorioista yhtymäkohtia soitonopetukseen. Tässä tutkimuksessa tutkin soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon ... -
’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
Kaitajärvi, Petra; Gunn, Henrica (2022)Tässä tutkimuksessa käsittelemme erityisluokanopettajien ryhmän ohjaamista sekä työssä jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisluokanopettajilla on ryhmän ohjaamisesta erityisluokassa sekä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.