Suomen maabrändin merkitys koulutusviennille
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Globalisaation ja teknologian poikkeuksellisen nopea kehittyminen ovat tehneet osaamisesta merkittävän kilpailuedun kansainvälisessä liiketoiminnassa. Suomen
yhdeksi merkittävimmistä osaamisalueista nimetään korkealaatuinen koulutus, mutta sen myynnillinen potentiaali on jäänyt osittain hyödyntämättä. Koulutusviennin kehittämistä on tutkittu Suomessa paljon, mutta tutkimuskentästä puuttuu lähes kokonaan tuotteistamisen ja maabrändin näkökulmat. Vientiin liittyy yleensä aina brändäys, joten sen tutkiminen on koulutusviennin kannalta tärkeää.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen merkitys maabrändillä on Suomen koulutusviennille. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten maabrändiä ja koulutusvientiä vahvistetaan Suomessa ja millaisia haasteita Suomessa ilmenee koulutusvientiin liittyen. Lopuksi annetaan myös kehitysehdotuksia koulutusviennin myynnilliseen kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa koulutusviennin asiantuntijaa, joista muutama oli erikoistunut myös maakuvaviestintään. Haastatteluja varten muodostettiin teemat, jotka liittyivät vahvasti tutkimuskysymyksiin.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää käyttämällä. Aineisto jaoteltiin eri osiin koodaamalla analyysiyksiköt pääteemojen mukaisesti. Näiden pääteemojen alle syntyi analyysin edetessä alateemoja, joiden kautta pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Tulokset osoittivat, että Suomen maabrändi liittyi vahvasti myös koulutusvientiin, sillä maabrändin keskeiset piirteet liittyivät Suomessa korkeaan osaamiseen ja sitä kautta syntyneeseen turvallisuuteen ja tasa-arvoon. Sen vuoksi maabrändin koulutusvientiin liittyvän merkityssuhteen hyödyntäminen voisi tuottaa parempia taloudellisia tuloksia koulutusviennin kentällä. Haastattelujen perusteella Suomen koulutusvientiä ja maabrändiä vahvistettiin aktiivisten toimijoiden sekä korkealaatuisen, selkeän ja
laadukkaan koulutuksen avulla. Haasteina koulutusviennin myynnilliselle kehittämiselle nähtiin yhteiskunnalliset hidasteet, käytettyjen markkinoinnin keinojen tavanomaisuus ja tuotteistamisen puutteellisuus.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28136]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
More skilled, better paid : labour-market returns to postsecondary vocational education
Böckerman, Petri; Haapanen, Mika; Jepsen, Christopher (Oxford University Press, 2018)Outside the USA, relatively little is known about the labour-market returns to postsecondary vocational (or polytechnic) education. Yet, polytechnics in Europe are distinct from US community colleges. This paper focuses ... -
Kohti menestystä hyvällä maulla : imagon rakentuminen osana taidemuusikon brändäystä
Hänninen, Emilia (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten taidemuusikoiden menestys nykyään rakentuu ja miten imago ja brändäys vaikuttavat heidän uraansa. Tämän lisäksi tavoitteena oli muodostaa kokonaiskäsitys siitä, minkälaisia ... -
Koulutusvienti – todellinen aarre : Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti : ”Ei meillä oppilaitostasolla ole hajuakaan siitä mitä koulutusvienti on”
Harjula, Joni; Haapanen, Ursula (2021)Pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää suomalaisen koulutusviennin tekijöitä Varalan Urheiluopiston koulutustoiminnan kansainvälisen suunnittelun tarpeisiin. Tutkimuksen tavoitteena on asiantuntijoiden näkemysten ... -
Ecommerce drivers and marketing partnerships in successful export marketing of Finnish born globals
Penttinen, Jukka (2015)This study examines the utilization of ecommerce and marketing partnerships as part of born global internationalization strategies. The study will combine the existing literature of born global internationalization, export ... -
The emergence of intangible capital : human, social, and intellectual capital in nineteenth century British, French, and German economic thought
Turunen, Olli (University of Jyväskylä, 2016)Since the late 1950s the concept of human capital, understood as the stock of knowledge, skills, and abilities that determine individual productivity, has become one of the central tools with which economists explain ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.