La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Digitalisaatio on kasvattanut yrityksen mahdollisuuksia kerätä näkyvyyttä ja toteuttaa brändi-identiteettiään. Yrityksen verkkosivut koetaan luotettavaksi lähteeksi hakea tietoa yrityksestä, ja alustan monipuolisuus antaa mahdollisuuksia toteuttaa brändi-identiteettiä mitä luovimmalla tavalla. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme, miten ranskalaisen suurmenestyneen yrityksen Chanelin brändi-identiteetti rakentuu multimodaalisesti heidän ranskankielisillä nettisivuillaan. Tutkielman aineisto koostuu kuvakaappauksista sekä tekstipätkistä, joita analysoidaan multimodaalisen diskurssianalyysin keinoin. Multimodaalinen diskurssianalyysi mahdollistaa brändi-identiteetin kokonaisvaltaisen tutkimisen sen keskittyen niin verbaalisiin, kuin visuaalisiinkin merkityksellistämisten keinoihin, kuten tekstiin, kuviin, väreihin ja sivun asetteluihin. Hyödynnämme analyysissä Kressin ja Van Leeuwenin (2006) visuaalisen kieliopin teorioita, sekä Pauwelsin (2011) verkkosivujen analysoimiseen luotua multimodaalisen diskurssianalyysin mallia.
Analyysissä tunnistettiin neljä teemaa, joiden avulla Chanelin brändi-identiteetti rakentuu; Gabrielle Chanelin persoonallisten piirteiden omaksuminen brändi-identiteetin rakentumisessa, Gabriellen historian hyödyntäminen brändi-identiteetin rakentamisessa ja brändin tarinassa, minimalistinen tyyli sekä kestävyyden arvon korostaminen. Ensimmäinen teema kuvastaa, kuinka brändi hyödyntää perustajansa tiettyjä luonteenpiirteitä identiteetin rakentamisessa. Toinen teema havainnoi, miten Gabrielle Chanelin historiaa on käytetty osana brändin tarinankerrontaa, tuotteiden esittämistä ja identiteetin luomista. Minimalistinen tyyli korostuu erityisesti sivuilla tehdyissä visuaalisissa valinnoissa esimerkiksi värien ja sivun asettelun suhteen. Neljännen teeman keskeisiä piirteitä ovat kestävyyden korostuminen asiakkaista ja tuotteista kommunikoidessa, sekä visuaalisissa valinnoissa.
Kokonaisuudessaan nämä neljä teemaa muodostavat yhtenäisen kokonaiskuvan Chanelin brändi-identiteetistä, joka rakentuu ajattomana ja kestävänä, perustajaa, hänen historiaansa sekä piirteitään korostavana. Tutkimuksen tulokset tukevat joiltain osin aiempia Chanelin brändi-identiteettiä tutkineiden artikkeleiden tuloksia, erityisesti historian merkityksen ja klassisuuden suhteen, tuoden esiin myös uusia näkemyksiä, kuten Gabriellen tiettyjen persoonallisten piirteiden hyödyntämisen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Compliance and resistance : An investigation into the construction of gender identities by Pakistani women on Facebook
Salam, Rauha (Taylor & Francis; Asian Center for Women's Studies, Ewha Womans University, 2020)Facebook has recently gained popularity among young, digitally literate and predominantly urban Pakistanis. Such social networking sites allow users the freedom to express themselves using usernames, visuals and topics of ... -
Roberta Cowell sukupuolidiskurssien haastajana sekä jatkajana : multimodaalinen diskurssianalyysi nuorten tarinallisesta tietokirjasta
Taskinen, Eveliina (2021)Tutkielmassani analysoin Ben Brooksin tarinallista nuorten tietokirjaa Rohkeiden lasten kirja (2019). Tarkoitukseni on selvittää, mitä sukupuolidiskursseja teoksessa haastetaan ja mitä sukupuolidiskursseja toistetaan. ... -
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ... -
« Ce truc est trooooop cool ! » : la variation des registres de langue et la manière dont ils représentent l’identité dans le blog de mode « Et pourquoi pas Coline »
Rauhamäki, Marika (2014)Tämän tutkimuksen aiheena oli kielen rekistereiden vaihtelu ranskalaisessa blogissa ja niiden synnyttämä kuva bloggaajan identiteetistä. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä kielen rekistereitä ranskalainen muotibloggaaja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.