Suomen maabrändin merkitys koulutusviennille
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Globalisaation ja teknologian poikkeuksellisen nopea kehittyminen ovat tehneet osaamisesta merkittävän kilpailuedun kansainvälisessä liiketoiminnassa. Suomen
yhdeksi merkittävimmistä osaamisalueista nimetään korkealaatuinen koulutus, mutta sen myynnillinen potentiaali on jäänyt osittain hyödyntämättä. Koulutusviennin kehittämistä on tutkittu Suomessa paljon, mutta tutkimuskentästä puuttuu lähes kokonaan tuotteistamisen ja maabrändin näkökulmat. Vientiin liittyy yleensä aina brändäys, joten sen tutkiminen on koulutusviennin kannalta tärkeää.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen merkitys maabrändillä on Suomen koulutusviennille. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten maabrändiä ja koulutusvientiä vahvistetaan Suomessa ja millaisia haasteita Suomessa ilmenee koulutusvientiin liittyen. Lopuksi annetaan myös kehitysehdotuksia koulutusviennin myynnilliseen kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa koulutusviennin asiantuntijaa, joista muutama oli erikoistunut myös maakuvaviestintään. Haastatteluja varten muodostettiin teemat, jotka liittyivät vahvasti tutkimuskysymyksiin.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää käyttämällä. Aineisto jaoteltiin eri osiin koodaamalla analyysiyksiköt pääteemojen mukaisesti. Näiden pääteemojen alle syntyi analyysin edetessä alateemoja, joiden kautta pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Tulokset osoittivat, että Suomen maabrändi liittyi vahvasti myös koulutusvientiin, sillä maabrändin keskeiset piirteet liittyivät Suomessa korkeaan osaamiseen ja sitä kautta syntyneeseen turvallisuuteen ja tasa-arvoon. Sen vuoksi maabrändin koulutusvientiin liittyvän merkityssuhteen hyödyntäminen voisi tuottaa parempia taloudellisia tuloksia koulutusviennin kentällä. Haastattelujen perusteella Suomen koulutusvientiä ja maabrändiä vahvistettiin aktiivisten toimijoiden sekä korkealaatuisen, selkeän ja
laadukkaan koulutuksen avulla. Haasteina koulutusviennin myynnilliselle kehittämiselle nähtiin yhteiskunnalliset hidasteet, käytettyjen markkinoinnin keinojen tavanomaisuus ja tuotteistamisen puutteellisuus.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29620]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
La beauté botanique de la nature bretonne pour tous : construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet
Suomäki, Annariina (2024)Nykypäivänä yritykset hyödyntävät verkkosivuja mahdollisuutena informoida kuluttajia toiminnastaan, tuotteistaan ja palveluistaan. Tämän lisäksi verkkosivut mahdollistavat yrityksen toimintaa ohjaavien arvojen esittelemisen ... -
Internal and external multisensory branding : a framework and a method for establishing multisensory brand image
Kokko, Tiia-Elina (2019)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on viitekehyksen kehittäminen moniaistiselle brändäykselle olemassa olevaan kirjallisuuteen pohjautuen. Lisäksi tutkielmassa kuvataan uuden, kyselymuotoisen Multisensory Brand ... -
La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français
Salonen, Sanni (2023)Digitalisaatio on kasvattanut yrityksen mahdollisuuksia kerätä näkyvyyttä ja toteuttaa brändi-identiteettiään. Yrityksen verkkosivut koetaan luotettavaksi lähteeksi hakea tietoa yrityksestä, ja alustan monipuolisuus antaa ... -
More skilled, better paid : labour-market returns to postsecondary vocational education
Böckerman, Petri; Haapanen, Mika; Jepsen, Christopher (Oxford University Press, 2018)Outside the USA, relatively little is known about the labour-market returns to postsecondary vocational (or polytechnic) education. Yet, polytechnics in Europe are distinct from US community colleges. This paper focuses ...