Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience
Videopelit ovat nykyään yleinen harrastus ja nykyteknologia mahdollistaa pelaamisen ja kommunikaation ihmisten kanssa reaaliajassa ympäri maailman. Usein pelejä pelataan monen hengen ryhmissä, ns.moninpeleinä, joka edellyttää sosiaalista kanssakäymistä. Tällainen verkossa tapahtuva sosiaalinen kanssakäyminen tarjoaa monia mahdollisuuksia, muttei ole täysin ongelmatonta: peliyhteisöissä huomiota ovat saaneet esimerkiksi pelien yhteydessä tapahtuva aggressiivinen kielenkäyttö ja sanallinen väkivalta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista aggressiivista kielenkäyttöä ja sanallista väkivaltaa ilmenee verkossa pelattavien moninpelien yhteydessä, miten pelaajat sen kokevat, sekä millainen vaikutus tällä on ihmisten pelitottumuksiin. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä oli verkossa julkaistu anonyymi kysely, joka koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Kyselyvastaukset analysointiin tilastollisin ja osittain sisällönanalyysin menetelmin.
Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat kokivat aggressiivisen kielenkäytön olevan yleistä ja suurin osa koki sen haitallisena. Moni myös kuitenkin suhtautui asiaan välinpitämättömästi. Yleisin sanallisen väkivallan muoto, joka kyselyvastauksista kävi ilmi, oli erilaiset loukkaavat nimitykset. Eniten sanallista väkivaltaa esiintyi tilanteissa, joissa joku pelaajista suoriutui muita huonommin, tai häviämistilanteissa. Useimmat vastaajista kertoivat reagoivansa aggressiiviseen väkivaltaan; moni raportoi käyttävänsä erilaisia pelinsisäisiä keinoja hiljentää tai estää aggressiivinen pelaaja, mutta pahimmillaan sanallinen väkivalta saattoi johtaa peliharrastuksesta tai tietyistä peleistä vetäytymiseen.
Tutkimuksen tulokset viittaisivat siihen, että aggressiivinen kielenkäyttö peliyhteisöissä on ongelma. Jotta tähän ongelmaan voidaan puuttua, tarvitaan lisää sekä syvempää että laajempaa tutkimusta sen ymmärtämiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Why Do Players Misuse Emotes in Hearthstone? : Negotiating the Use of Communicative Affordances in an Online Multiplayer Game
Arjoranta, Jonne; Siitonen, Marko (IT Universitetet i Koebenhavn, 2018)This paper examines player-to-player interaction in Hearthstone: Heroes of Warcraft (Blizzard Entertainment, 2004). The game designers have attempted to limit what they see as negative interaction by forcibly limiting ... -
Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen
Järvinen, Timo (2020)Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ... -
Social interaction in online multiplayer communities
Siitonen, Marko (University of Jyväskylä, 2007)Verkkopelit synnyttävät pysyviä vuorovaikutussuhteita Monen pelaajan verkkopelit tyypillisesti joko rohkaisevat pelaajien välistä vuorovaikutusta tai suorastaan vaativat sitä. Pelissä etenemisen vaatimuksena saattaa olla ... -
Using Slack for computer-mediated communication to support higher education students’ peer interactions during Master’s thesis seminar
Tuhkala, Ari; Kärkkäinen, Tommi (Springer, 2018)Our study contributes to the research on computer-mediated communication in higher education by experimenting a modern communication tool called Slack. In particular, we consider using Slack to support students’ peer ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.