dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.author | Peurala, Laura | |
dc.date.accessioned | 2020-10-27T07:41:22Z | |
dc.date.available | 2020-10-27T07:41:22Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72347 | |
dc.description.abstract | Videopelit ovat nykyään yleinen harrastus ja nykyteknologia mahdollistaa pelaamisen ja kommunikaation ihmisten kanssa reaaliajassa ympäri maailman. Usein pelejä pelataan monen hengen ryhmissä, ns.moninpeleinä, joka edellyttää sosiaalista kanssakäymistä. Tällainen verkossa tapahtuva sosiaalinen kanssakäyminen tarjoaa monia mahdollisuuksia, muttei ole täysin ongelmatonta: peliyhteisöissä huomiota ovat saaneet esimerkiksi pelien yhteydessä tapahtuva aggressiivinen kielenkäyttö ja sanallinen väkivalta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista aggressiivista kielenkäyttöä ja sanallista väkivaltaa ilmenee verkossa pelattavien moninpelien yhteydessä, miten pelaajat sen kokevat, sekä millainen vaikutus tällä on ihmisten pelitottumuksiin. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä oli verkossa julkaistu anonyymi kysely, joka koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Kyselyvastaukset analysointiin tilastollisin ja osittain sisällönanalyysin menetelmin.
Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat kokivat aggressiivisen kielenkäytön olevan yleistä ja suurin osa koki sen haitallisena. Moni myös kuitenkin suhtautui asiaan välinpitämättömästi. Yleisin sanallisen väkivallan muoto, joka kyselyvastauksista kävi ilmi, oli erilaiset loukkaavat nimitykset. Eniten sanallista väkivaltaa esiintyi tilanteissa, joissa joku pelaajista suoriutui muita huonommin, tai häviämistilanteissa. Useimmat vastaajista kertoivat reagoivansa aggressiiviseen väkivaltaan; moni raportoi käyttävänsä erilaisia pelinsisäisiä keinoja hiljentää tai estää aggressiivinen pelaaja, mutta pahimmillaan sanallinen väkivalta saattoi johtaa peliharrastuksesta tai tietyistä peleistä vetäytymiseen.
Tutkimuksen tulokset viittaisivat siihen, että aggressiivinen kielenkäyttö peliyhteisöissä on ongelma. Jotta tähän ongelmaan voidaan puuttua, tarvitaan lisää sekä syvempää että laajempaa tutkimusta sen ymmärtämiseksi. | fi |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | computer-mediated communication | |
dc.subject.other | gaming | |
dc.subject.other | verbal abuse | |
dc.title | Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202010276396 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | sosiaalinen vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | moninpelit | |
dc.subject.yso | verkkopelit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | social interaction | |
dc.subject.yso | multiplayer games | |
dc.subject.yso | online games | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |