Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMoilanen, Sanna
dc.contributor.authorSalminen, Soile
dc.date.accessioned2020-10-27T07:39:12Z
dc.date.available2020-10-27T07:39:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72346
dc.description.abstractPedagogiikan merkitys varhaiskasvatuksessa on vuonna 2018 uudistetun varhaiskasvatuslain myötä lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen lastenhoitajien pedagogisen toiminnan toteuttamiseen viikoittain käyttämää aikaa. Koska myös vuorohoidossa olevien lasten määrä on kasvanut, oli toisena tavoitteena tutkia, onko tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevien lastenhoitajien pedagogisen toiminnan toteuttamiseen käytetyissä ajoissa eroja. Tutkimus on laadultaan määrällinen poikittaistutkimus. Aineisto kerättiin sosiaalisen median kanavia hyödyntäen verkkokyselynä kesäkuussa 2020. Kyselyyn vastasi 199 ihmistä, joista tutkimuksen aineiston muodostaa 188 lastenhoitajan vastaukset. Tutkimuksen aineisto analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla kuvailevia tunnuslukuja sekä Mann-Whitneyn U-testiä hyödyntäen. Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen lastenhoitajille luontaisin pedagogisen toiminnan toteuttamisalue oli arjen pedagogiikka. Keskeinen havainto oli pedagogisen toiminnan toteuttamiseen käytetyn ajan suuri vaihtelu vastaajien kesken. Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevien varhaiskasvatuksen lastenhoitajien välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja pedagogisen toiminnan toteuttamiseen käytetyssä ajassa. Koska epätyypillistä työaikaa tekevät lastenhoitajat työskentelevät pääosin ilman varhaiskasvatuksen opettajien läsnäoloa, tulokset herättävät kysymyksen epätyypillisinä aikoina varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten mahdollisuudesta päästä osallisiksi monipuolisesta ja pedagogisesti painottuneesta toiminnasta varhaiskasvatuksessa.fi
dc.format.extent40
dc.language.isofi
dc.titleTyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202010276395
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysolastenhoitajat
dc.subject.ysovuorohoito


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot