Typen und Textmuster von Kommentaren in schwedischsprachigen Tageszeitungen
Malmqvist, A., & Skog-Södersved, M. (2020). Typen und Textmuster von Kommentaren in schwedischsprachigen Tageszeitungen. In H. W. Giessen, & H. E. H. Lenk (Eds.), Persuasionsstile in Europa IV : Typen und Textmuster von Kommentaren in Tageszeitungen (2019, pp. 15-42). Georg Olms Verlag. Germanistische Linguistik, 246-247.
Published in
Germanistische LinguistikDate
2020Copyright
© Georg Olms Verlag, 2020
This study aims to investigate the textual characteristics of the editorial and the commentary in one daily newspaper from Sweden, Dagens Nyheter (DN), and one from Finland, Hufvudstadsbladet (HBL). Furthermore, a contrastive analysis seeks to identify similarities and differences between the two subcorpora. The material comprises 20 articles. The findings show considerable similarities but also a number of differences. Common to both subcorpora is a reduced syntactic complexity with a dominance of paratactic structures, while instances of the passive voice occur more frequently in HBL. Another common feature is, contrary to expectation, a limited use of verbs for opinion forming purposes. On the lexical level, HBL uses a wider variety of pronouns than does DN, in which phrasemes are more prominent.
Publisher
Georg Olms VerlagParent publication ISBN
978-3-487-15845-7Is part of publication
Persuasionsstile in Europa IV : Typen und Textmuster von Kommentaren in TageszeitungenISSN Search the Publication Forum
0072-1492Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/34722991
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
PISA 2003: Die Auswirkung des Familienhintergrunds und der Gesellschaft auf Kompetenzentwicklung und Bildungserfolg von Jugendlichen in Bayern und in den schwedischsprachigen Teilen Finnlands : Eine vergleichende Untersuchung
Tanskanen, Tiina (2011)Sekä Saksassa että Suomessa on alettu kiinnittää enemmän huomiota yhteiskunnan eriarvoistumiseen. Vanhempien sosioekonomisella asemalla on nykyisessä kilpailuyhteiskunnassamme yhä suurempi merkitys lapsen tulevaisuudelle. ... -
Lehrbuchserien im Vergleich : Mündliche Übungen in einer deutschsprachigen und einer schwedischsprachigen Lehrbuchserie auf dem Niveau A2
Leskinen, Meeri (2015)Tämä työn tarkoituksena oli selvittää, miten Eurooppalaisen viitekehyksen sekä käytössä olevan opetussuunnitelman asettamat suullisen kielitaidon tavoitteet ja vaatimukset täyttyvät kahdessa vieraankielen A2-oppimäärän ... -
Die Sprachkenntnisse und die Verwendung der Lernstrategien bei der Erkennung deutscher Wörter: Eine vergleichende Studie zwischen den Deutschlernern aus finnisch- und schwedischsprachigen Schulen in Finnland
Björklind, Cecilia (2022)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on tutkia, millainen taso sanastossa saksan B2-tason oppijoilla on kielessä sekä millaisia oppimisstrategioita he käyttävät kääntäessään ja tuottaessaan saksankielisiä sanoja. ... -
Naishiihtäjien representointi : suhtautumisen kuvaus
Rasa, Anna-Riikka (2014)Tässä maisterintutkielmassa tutkin suomalaisten naishiihtäjien representaatiota suhtautumisen teorian ja feminis-tisen urheilututkimuksen avulla. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten naishiihtäjiin suhtaudutaan eri ...