Dein Atem kalt, so jung und doch so alt : Analyse der Rezeption des Musikvideos Deutschland von Rammstein anhand von Facebook-Kommentaren
Tekijät
Päivämäärä
2021Saksalainen Industrial Metal – yhtye Rammstein julkaisi maaliskuussa 2019 singlen ja musiikkivideon kappaleesta Deutschland, joka keräsi paljon niin positiivista kuin myös negatiivista julkisuutta välittömästi julkaisunsa jälkeen. Kyseessä on yhtyeen ensimmäinen studiojulkaisu vuonna 2010 julkaistun Liebe ist für alle da –albumin jälkeen. Musiikkivideo ja kappale keräsivät paljon huomiota myös jo ennen julkaisua, kun yhtye julkaisi sosiaalisen median kanavillaan provokatiivisen trailerin tulevasta Deutschland-musiikkivideosta. Erityisesti saksankielinen media reagoi musiikkivideoon ja sitä edeltävään traileriin voimakkaasti.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten musiikkivideo Deutschland otettiin katsojien keskuudessa vastaan. Tutkimuksessa hyödynnetään erityisesti kirjallisuudentutkimuksessa käytettyä reseptioestetiikan tutkimussuuntausta, joka tutkii nimenomaan teosten vastaanottoa itse teoksen sijaan. Tutkimuksen aineistona toimii yhtyeen Facebook-sivun Deutschland-musiikkivideojulkaisun kommentit.
Tutkielman analyysi pyrkii antamaan kuvaa siitä, miten katsojat tulkitsevat ja vastaanottavat musiikkivideon. Analyysin tarkoituksena on avata reseptioestetiikan kahden keskeisen teorian, aukkokohtien ja odotushorisonttien, avulla katsojien musiikkivideoon liittyviä ajatusmaailmoja ja antaa lukijalle käsitys siitä, miten musiikkivideo on otettu vastaan reseptioesteettisestä näkökulmasta.
Analyysi osoitti, että musiikkivideon vastaanotto oli hyvin monipuolista ja vaihteli suuresti kommenteista riippuen: katsojat painottivat musiikkivideon tulkinnoissaan erilaisia teemoja ja kukin yksilö tulkitsi sekä vastaanotti musiikkivideon omalla tavallaan. Musiikkivideo sai osakseen niin ylistystä kuin myös kritiikkiä, mutta katsojien vastaanotossa painottui näiden sijaan erityisesti musiikkivideossa olevien saksan historiaan liittyvien aspektien ja niiden symboliikan analysointi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Zur Figurenrezeption der Fernsehserie Game of Thrones : Empirische Untersuchung anhand der Antworten aus Deutschland im Rahmen einer internationalen Umfrage
Gruborovics, Réka (2019)George R. R. Martinin kirjasarjaan perustuva, viime vuosikymmenen yhtenä menestyksekkäimpänä televisiosarjana tunnettu Game of Thrones oli kansainvälisen Game of Thrones Research Projectin (GOTRP) tutkimuskohteena vuosina ... -
Musiikki-idolit ja musiikkivideot nuorten arjessa
Väätäinen, Juho-Kusti; Väätäinen, Tiina (2014) -
Exploring Music Video Experiences and Their Influence on Music Perception
Dasovich-Wilson, Johanna N.; Thompson, Marc; Saarikallio, Suvi (SAGE Publications, 2022)Streaming music videos on the internet is an increasingly popular music listening activity that has remained virtually unexplored within music psychology. Studies of the role of music in film, as well as empirical research ... -
The characteristics of music video experiences and their relationship to future listening outcomes
Dasovich-Wilson, Johanna N.; Thompson, Marc; Saarikallio, Suvi (SAGE Publications, 2024)Music videos are a popular method of consuming music; however, the characteristics of these experiences and their effects on music perception are poorly understood. An online survey (N = 155) was designed using theoretical ... -
Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
Rönkä, Petra (2015)Taidemusiikin markkinointiviestintä ilmiönä ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestintä on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.