dc.contributor.advisor | Närhi, Vesa | |
dc.contributor.author | Puhakainen, Tiiu | |
dc.contributor.author | Rintala, Matleena | |
dc.date.accessioned | 2020-10-26T06:56:20Z | |
dc.date.available | 2020-10-26T06:56:20Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72323 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen iän ja sukupuolen yhteyttä esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että suhteellisesti nuoremmilla esiintyy enemmän toiminnanohjauksen vaikeuksia tai heikompaa suoriutumista matemaattisissa taidoissa kuin suhteellisesti vanhemmilla. Tutkimusta suhteellisen iän yhteydestä esiopetusikäisten lasten arvioituihin
vahvuuksiin ei vielä ole.
Tämän tutkimuksen aineisto oli osa PikkuKeskyn normiaineistoa. Aineisto
kerättiin Lahden kaupungissa vuonna 2014 ja se koostui vuonna 2008 syntyneistä esiopetusikäisistä lapsista (N=331). Vahvuuksien ryhmittelyyn käytettiin pääkomponenttianalyysiä. Iän ja sukupuolen yhteyttä vahvuuksien kokonaismäärään ja vahvuuskomponentteihin tarkasteltiin varianssianalyysin ja monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla.
Vahvuuksia löydettiin kuvaamaan neljä vahvuuskomponenttia. Loppuvuonna syntyneillä esiopetusikäisillä lapsilla arvioitiin vähemmän vahvuuksia kuin alkuvuonna syntyneillä, ja tulos oli samansuuntainen molemmilla sukupuolilla. Pojilla arvioitiin keskimääräisesti enemmän vahvuuksia kuin tytöillä.
Tämän tutkimuksen tulokset olivat samansuuntaisia aiempien tutkimusten
kanssa, kuitenkin tuoden uutta tietoa suhteellisen iän ja sukupuolen yhteydestä esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin. Tunnistamalla lapsen vahvuuksia ja viemällä niitä käytäntöön tuetaan lapsen hyvinvointia ja mahdollisesti edesautetaan parempia oppimistuloksia syntymäkuukaudesta ja sukupuolesta riippumatta. Alle kouluikäisten lasten vahvuuksia ja suhteellista ikää ei ole tutkittu
vielä riittävästi, joten jatkotutkimus olisi tervetullutta. | fi |
dc.format.extent | 36 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | suhteellinen ikä | |
dc.subject.other | vahvuudet | |
dc.title | Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202010266374 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | esikouluikäiset | |
dc.subject.yso | positiivinen psykologia | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |