University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin

Thumbnail
View/Open
576.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ojala, Mira |
Raivio, Anniina
Date
2018
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen iän ilmiön yhteyttä päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin, sekä lapsen saamaan erityistukeen. Aiempien tutkimusten perusteella suhteellisesti nuoremmilla on suurempi todennäköisyys saada ADHD-diagnoosi tai -lääkemääräys kuin suhteellisesti vanhemmilla. Lisäksi suhteellisen iän on todettu olevan yhteydessä erityiseen tukeen. Tutkimus oli osa laajempaa PikkuKesky standardointitutkimusta ja tämän tutkimuksen aineisto koostui Lahden kaupungissa vuonna 2008 alku- ja loppuvuodesta syntyneistä suomenkielisistä, esiopetusikäisistä lapsista (N=227). Mann Whitney U -testin avulla selvitettiin ensimmäisen ja viimeisen vuosikolmanneksen lasten toiminnanohjauksen vaikeuksien jakautumista. Lisäksi Khiin neliötestin avulla selvitettiin syntymävuodenajan vaikutusta lasten saamaan tukeen. Loppuvuodesta syntyneillä esiopetusikäisillä oli tilastollisesti merkitsevästi enemmän toiminnanohjauksen vaikeuksia päivähoidon henkilökunnan arviointien perusteella ja tämä vaikutus oli samansuuntainen sukupuolesta riippumatta. Suhteellisesti nuoremmilla oli myös korkeampi todennäköisyys saada erityistukea. Tämän tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiempien suhteellista ikää käsittelevien tutkimusten kanssa tarjoten uutta tietoa suhteellisen iän yhteydestä esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin. Loppuvuodesta syntyneet lapset ovat usein kypsymättömämpiä ja saattaisivat hyötyä koulujärjestelmän joustavuudesta. Suhteellinen ikä on vielä melko vähän tiedostettu ilmiö, joten siitä tarvittaisiin vielä paljon jatkotutkimusta. ...
Keywords
suhteellinen ikä esiopetus ADHD toiminnanohjaus (psykologia)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808013659

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin 

    Puhakainen, Tiiu; Rintala, Matleena (2020)
    Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen iän ja sukupuolen yhteyttä esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että suhteellisesti nuoremmilla esiintyy enemmän toiminnanohjauksen ...
  • Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin 

    Hautamäki, Nina (2018)
    Hautamäki Nina. 2018. Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. 33 sivua. Suhteellisen ...
  • Mitä sinun pitää ihan ensin tehdä? : toiminnanohjauksen taidot päiväkodin siirtymätilanteessa 

    Leppänen, Sanna (2017)
    TIIVISTELMÄ Leppänen, Sanna. 2017. Mitä sinun pitää ihan ensin tehdä? Toiminnanohjauksen taidot päiväkodin siirtymätilanteessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ...
  • Nuorten toiminnanohjauksen pulmien yhteys kaverisuhteisiin 

    Isomäki, Annika; Jaatinen, Paula; Teivaanmäki, Sini; Klenberg, Liisa; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2020)
    Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin seitsemäsluokkalaisten ...
  • Ohjaako liikunta toimintaasi? : fyysisen aktiivisuuden yhteys toiminnanohjauksen taitoihin 6.-9.-luokkalaisilla nuorilla 

    Mäkikyrö, Milla; Vilhunen, Anna (2018)
    Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, onko fyysisen aktiivisuuden ja toiminnanohjauksen taitojen välillä yhteyttä 6.-9.-luokkalaisilla nuorilla ja onko fyysisesti aktiivisten ja passiivisten nuorten toiminnanohjauksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre