University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Puhakainen, Tiiu |
Rintala, Matleena
Date
2020
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen iän ja sukupuolen yhteyttä esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että suhteellisesti nuoremmilla esiintyy enemmän toiminnanohjauksen vaikeuksia tai heikompaa suoriutumista matemaattisissa taidoissa kuin suhteellisesti vanhemmilla. Tutkimusta suhteellisen iän yhteydestä esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin ei vielä ole. Tämän tutkimuksen aineisto oli osa PikkuKeskyn normiaineistoa. Aineisto kerättiin Lahden kaupungissa vuonna 2014 ja se koostui vuonna 2008 syntyneistä esiopetusikäisistä lapsista (N=331). Vahvuuksien ryhmittelyyn käytettiin pääkomponenttianalyysiä. Iän ja sukupuolen yhteyttä vahvuuksien kokonaismäärään ja vahvuuskomponentteihin tarkasteltiin varianssianalyysin ja monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla. Vahvuuksia löydettiin kuvaamaan neljä vahvuuskomponenttia. Loppuvuonna syntyneillä esiopetusikäisillä lapsilla arvioitiin vähemmän vahvuuksia kuin alkuvuonna syntyneillä, ja tulos oli samansuuntainen molemmilla sukupuolilla. Pojilla arvioitiin keskimääräisesti enemmän vahvuuksia kuin tytöillä. Tämän tutkimuksen tulokset olivat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa, kuitenkin tuoden uutta tietoa suhteellisen iän ja sukupuolen yhteydestä esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin. Tunnistamalla lapsen vahvuuksia ja viemällä niitä käytäntöön tuetaan lapsen hyvinvointia ja mahdollisesti edesautetaan parempia oppimistuloksia syntymäkuukaudesta ja sukupuolesta riippumatta. Alle kouluikäisten lasten vahvuuksia ja suhteellista ikää ei ole tutkittu vielä riittävästi, joten jatkotutkimus olisi tervetullutta. ...
Keywords
suhteellinen ikä vahvuudet esiopetus varhaiskasvatus esikouluikäiset positiivinen psykologia sukupuoli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010266374

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin 

    Hautamäki, Nina (2018)
    Hautamäki Nina. 2018. Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. 33 sivua. Suhteellisen ...
  • Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin 

    Ojala, Mira; Raivio, Anniina (2018)
    Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen iän ilmiön yhteyttä päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin, sekä lapsen saamaan erityistukeen. Aiempien tutkimusten perusteella ...
  • Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan 

    Seppänen, Miimi; Mäki, Sanna (2020)
    Tutkimuksessa on selvitetty esiopetuksen opettajien käsityksiä esikoululaisten vahvuuksista sekä vahvuuksien käyttöä lapsen tukemisessa. Vahvuuksien merkitystä on tutkittu erityisesti peruskoulussa positiivisen pedagogiikan ...
  • Esiopetusikäisten lasten fyysinen aktiivisuus ja leikin lajit leluttomassa leikissä 

    Ilén, Matilda (2021)
    Lasten fyysisen aktiivisuuden vähäisestä määrästä on paljon tutkimuksia, ja tutkijat ovat heränneet tietoisuuteen siitä, että lapset ovat päiväkotipäivien aikana pääosin passiivisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ...
  • ”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta 

    Keränen, Selina (2022)
    Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre