Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen iän ja sukupuolen yhteyttä esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että suhteellisesti nuoremmilla esiintyy enemmän toiminnanohjauksen vaikeuksia tai heikompaa suoriutumista matemaattisissa taidoissa kuin suhteellisesti vanhemmilla. Tutkimusta suhteellisen iän yhteydestä esiopetusikäisten lasten arvioituihin
vahvuuksiin ei vielä ole.
Tämän tutkimuksen aineisto oli osa PikkuKeskyn normiaineistoa. Aineisto
kerättiin Lahden kaupungissa vuonna 2014 ja se koostui vuonna 2008 syntyneistä esiopetusikäisistä lapsista (N=331). Vahvuuksien ryhmittelyyn käytettiin pääkomponenttianalyysiä. Iän ja sukupuolen yhteyttä vahvuuksien kokonaismäärään ja vahvuuskomponentteihin tarkasteltiin varianssianalyysin ja monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla.
Vahvuuksia löydettiin kuvaamaan neljä vahvuuskomponenttia. Loppuvuonna syntyneillä esiopetusikäisillä lapsilla arvioitiin vähemmän vahvuuksia kuin alkuvuonna syntyneillä, ja tulos oli samansuuntainen molemmilla sukupuolilla. Pojilla arvioitiin keskimääräisesti enemmän vahvuuksia kuin tytöillä.
Tämän tutkimuksen tulokset olivat samansuuntaisia aiempien tutkimusten
kanssa, kuitenkin tuoden uutta tietoa suhteellisen iän ja sukupuolen yhteydestä esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin. Tunnistamalla lapsen vahvuuksia ja viemällä niitä käytäntöön tuetaan lapsen hyvinvointia ja mahdollisesti edesautetaan parempia oppimistuloksia syntymäkuukaudesta ja sukupuolesta riippumatta. Alle kouluikäisten lasten vahvuuksia ja suhteellista ikää ei ole tutkittu
vielä riittävästi, joten jatkotutkimus olisi tervetullutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin
Hautamäki, Nina (2018)Hautamäki Nina. 2018. Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. 33 sivua. Suhteellisen ... -
Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin
Ojala, Mira; Raivio, Anniina (2018)Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen iän ilmiön yhteyttä päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin, sekä lapsen saamaan erityistukeen. Aiempien tutkimusten perusteella ... -
Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan
Seppänen, Miimi; Mäki, Sanna (2020)Tutkimuksessa on selvitetty esiopetuksen opettajien käsityksiä esikoululaisten vahvuuksista sekä vahvuuksien käyttöä lapsen tukemisessa. Vahvuuksien merkitystä on tutkittu erityisesti peruskoulussa positiivisen pedagogiikan ... -
”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
Keränen, Selina (2022)Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten ... -
Esiopetusikäisten lasten fyysinen aktiivisuus ja leikin lajit leluttomassa leikissä
Ilén, Matilda (2021)Lasten fyysisen aktiivisuuden vähäisestä määrästä on paljon tutkimuksia, ja tutkijat ovat heränneet tietoisuuteen siitä, että lapset ovat päiväkotipäivien aikana pääosin passiivisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.