dc.contributor.advisor | McVeigh, Joseph | |
dc.contributor.author | Partanen, Liisa | |
dc.date.accessioned | 2020-10-23T06:09:58Z | |
dc.date.available | 2020-10-23T06:09:58Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72303 | |
dc.description.abstract | Mahdollisimman autenttisen ja samaistuttavan kuvan luominen itsestä on yksi keinoista, joilla
sosiaalisen median sisällöntuottajat voivat lisätä houkuttelevuuttaan kuluttajien silmissä.
Sisällöntuottaja saa positiivisemman vastaanoton, kun hän näyttää olevansa teeskentelemätön
ihminen, joka tekee aivan tavallisiakin asioita erityisosaamisensa lisäksi.
Tässä tutkimuksessa olen analysoinut autenttisuuden ja samaistuttavuuden luomisen keinoja
kahdessa animoidussa YouTube-videossa, jotka ovat kahden eri animoijan tekemiä. Analyysin
menetelmänä olen käyttänyt multimodaalista diskurssianalyysia. Tutkimuksen teoreettisena
viitekehyksen olen koonnut Alice Marwickin, Charles Guignonin, Christine Kowalczykin ja
Kathrynn Poundersin, Camilla Vásquezin ja Samantha Creelin, sekä Akane Kanain tekstien
pohjalta.
Aineistostani selvisi, että animoijat käyttivät videoissaan useita eri autenttisuuden ja
samaistuttavuuden vaikutelman luomisen keinoja. He kertoivat tarinoita omasta elämästään,
toivat esille valikoituja persoonallisuuden piirteitään, avasivat videoiden tekoprosessia ja
puhuivat oletetuille kohderyhmilleen todennäköisesti samaistuttavista aiheista, kuten perheen
kanssa matkustamisesta, hyönteispelosta ja työnkentelystä aliarvostetulla alalla. Vaikka
molemmat animoijat toivat videoissaan esille myös negatiiviseksi luokiteltavia asioita, kyseiset
kohdat oli kevennetty huumorin keinoin. | fi |
dc.format.extent | 18 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | multimodal discourse analysis | |
dc.subject.other | MDA | |
dc.subject.other | relatability | |
dc.title | Keeping it real : authenticity and relatability in the videos of two YouTube animators | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202010236356 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | autenttisuus | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | YouTube | |
dc.subject.yso | verkkoyhteisöt | |
dc.subject.yso | video | |
dc.subject.yso | animaatio | |
dc.subject.yso | authenticity | |
dc.subject.yso | social media | |
dc.subject.yso | YouTube | |
dc.subject.yso | online communities | |
dc.subject.yso | video | |
dc.subject.yso | animation | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |