Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkastelen varhaiskasvatuksen opettajan työtä tekevien henkilöiden kokemuksia opettajien sak-ajasta, eli suunnitteluun-, arviointiin ja kehittämiseen viikoittain varastusta ajasta. Tutkin sitä, millaisiin tehtäviin opettajat käyttävät sak-aikaa ja millainen rooli pedagogisella dokumentoinnilla on opettajien sak-ajalla. Lisäksi kartoitin sak-ajan toteutumista sekä sitä, millaisia merkityksiä opettajat antavat sille ryhmän arjessa.
Tutkimus oli lähestymistavaltaan fenomenologian piirteitä omaava laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty keväällä 2020 varhaiskasvatuksen opettajana työskenteleviltä Webpropol-verkkokyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi pääasiassa avoimia kysymyksiä opettajien sak-ajasta. Analysoin aineistoin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Opettajat käyttivät sak-aikaa varhaiskasvatuksen suunnitteluun ja erilaisten lisävastuiden hoitamiseen. Lisäksi sak-aikaa hyödynnettiin ammatilliseen kehittymiseen sekä lapsia koskevaan havainnointiin, arviointiin ja dokumentointiin. Sak-aika toteutui opettajien mukaan vaihtelevasti. Opettajat kokivat sak-ajan merkityksen ryhmän toiminnan kehittämisen kannalta tärkeäksi. Pedagogisen dokumentoinnin rooli sak-ajalla vaihteli ja se oli pienempi mitä opetussuunnitelmien linjausten perusteella voisi olettaa. Opettajilla oli kuitenkin halu oppia toteuttamaan pedagogista dokumentointia.
Tulokset osoittavat, että sak-ajan järjestämiseen liittyy vielä haasteita, mutta se mahdollistaa laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan. Tulosten mukaan suunnittelun rooli korostuu sak-ajan käytössä, kun taas arviointi sekä kehittämistyö jäivät vielä vähemmälle.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Eskelinen, Tiia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
"Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
Sutinen, Minttu; Härmä, Essi (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Vaikka kiintymystä on tutkittu paljon lapsen näkökulmasta, aikuisen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä
Jokela, Tessa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana
Paatelainen, Krista (2020)Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää varhaiskasvatuksen opettajien suhdetta matematiikkaan sekä tekijöitä matematiikkasuhteen taustalla. Lisäksi selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä roolistaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.