University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana

Thumbnail
View/Open
536.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Paatelainen, Krista
Date
2020
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää varhaiskasvatuksen opettajien suhdetta matematiikkaan sekä tekijöitä matematiikkasuhteen taustalla. Lisäksi selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä roolistaan matematiikan opettajana sekä matematiikan merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Opettajan suhde opetettavaan asiaan on tutkitusti yhteydessä sekä opetuksen toteutukseen että lasten oppimiseen. Opettajien suhdetta matematiikkaan ja sen opetukseen on tärkeää ymmärtää, jotta voidaan kehittää varhaiskasvatuksen matematiikan opetusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen opettajilta puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen mukaan matematiikka voidaan kokea vieraaksi ja haastavaksi, mutta myös miellyttäväksi ja itselle helpoksi. Opettajien luottamus matemaattisten taitojen opettajuuteen vaihtelee keskiverrosta erinomaiseksi. Matematiikkasuhteen taustalla vaikuttaa esimerkiksi omat kokemukset matematiikan parissa, koulutus ja työyhteisö sekä omat ominaisuudet. Matematiikan merkitys varhaiskasvatuksessa koetaan tärkeäksi, mutta sen rooli jää pieneksi suhteessa muihin sisältöihin. Matematiikan opetuksen määrä ja merkitys varhaiskasvatuksessa vaikuttaa olevan hyvin riippuvainen opettajan omasta matematiikkasuhteesta, mihin tulisi kiinnittää huomiota yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen järjestämisen vuoksi. Lisäksi matematiikkaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota jo ennen esikouluikää, koska varhaiset matemaattiset taidot kehittyvät jo paljon aiemmin ja luovat pohjaa tuleville taidoille. ...
Keywords
matematiikka varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat matemaattiset taidot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104062269

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4589]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta 

    Ahokas, Mari (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta. Aihepiiriä on aikaisemmin tutkittu lähinnä koululaisilla, ja siten varhaiskasvatuksen ...
  • "Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta 

    Laitalainen, Sari (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia 

    Väisänen, Leena (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkastelen varhaiskasvatuksen opettajan työtä tekevien henkilöiden kokemuksia opettajien sak-ajasta, eli suunnitteluun-, arviointiin ja kehittämiseen viikoittain varastusta ajasta. Tutkin sitä, millaisiin ...
  • Teaching Early Mathematical Skills to 3- to 7-Year-Old Children : Differences Related to Mathematical Skill Category, Children’s Age Group and Teachers’ Characteristics 

    Parviainen, Piia; Eklund, Kenneth; Koivula, Merja; Liinamaa, Tarja; Rutanen, Niina (Springer, 2022)
    This study explored teaching early mathematical skills to 3- to 7-year-old children in early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education. Teachers in ECEC (N = 206) answered a web survey. The first aim ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä sairaaloiden varhaiskasvatuksen merkityksestä ja työn osa-alueista 

    Raatikainen, Emilia (2019)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaaloissa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä oman työnsä merkityksestä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin sairaaloiden varhaiskasvatuksessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre