Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana
Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää varhaiskasvatuksen opettajien
suhdetta matematiikkaan sekä tekijöitä matematiikkasuhteen taustalla. Lisäksi
selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä roolistaan matematiikan
opettajana sekä matematiikan merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Opettajan
suhde opetettavaan asiaan on tutkitusti yhteydessä sekä opetuksen toteutukseen
että lasten oppimiseen. Opettajien suhdetta matematiikkaan ja sen opetukseen
on tärkeää ymmärtää, jotta voidaan kehittää varhaiskasvatuksen matematiikan
opetusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin
varhaiskasvatuksen opettajilta puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja
analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen mukaan matematiikka voidaan kokea vieraaksi ja haastavaksi, mutta myös miellyttäväksi ja itselle helpoksi. Opettajien luottamus matemaattisten taitojen opettajuuteen vaihtelee keskiverrosta erinomaiseksi. Matematiikkasuhteen taustalla vaikuttaa esimerkiksi omat kokemukset matematiikan
parissa, koulutus ja työyhteisö sekä omat ominaisuudet. Matematiikan merkitys
varhaiskasvatuksessa koetaan tärkeäksi, mutta sen rooli jää pieneksi suhteessa
muihin sisältöihin.
Matematiikan opetuksen määrä ja merkitys varhaiskasvatuksessa vaikuttaa
olevan hyvin riippuvainen opettajan omasta matematiikkasuhteesta, mihin tulisi
kiinnittää huomiota yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen järjestämisen vuoksi. Lisäksi matematiikkaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota jo ennen esikouluikää, koska varhaiset matemaattiset taidot kehittyvät jo paljon aiemmin ja luovat pohjaa tuleville taidoille.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta
Ahokas, Mari (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta. Aihepiiriä on aikaisemmin tutkittu lähinnä koululaisilla, ja siten varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen
Blomberg, Katja (2024)Lapsen matemaattisten taitojen perusta rakentuu jo ennen kouluikää (Putkonen, 2016). Eri tutkimusten mukaan lasten matemaattisten taitojen heikkeneminen on ollut nähtävillä usean vuoden ajan (Holm, 2024). Onnistunut ... -
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ... -
Liikuntakasvatuksen toteuttaminen ja opettajien valmiudet varhaiskasvatuksen opettajien kertomana
Vainio, Juuli (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat liikuntakasvatusta ja millaiset valmiudet heillä on toteuttaa liikuntakasvatusta varhaiskasvatuksessa. Näiden kahden teeman lisäksi ... -
Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
Malkki, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.