Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää varhaiskasvatuksen opettajien
suhdetta matematiikkaan sekä tekijöitä matematiikkasuhteen taustalla. Lisäksi
selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä roolistaan matematiikan
opettajana sekä matematiikan merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Opettajan
suhde opetettavaan asiaan on tutkitusti yhteydessä sekä opetuksen toteutukseen
että lasten oppimiseen. Opettajien suhdetta matematiikkaan ja sen opetukseen
on tärkeää ymmärtää, jotta voidaan kehittää varhaiskasvatuksen matematiikan
opetusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin
varhaiskasvatuksen opettajilta puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja
analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen mukaan matematiikka voidaan kokea vieraaksi ja haastavaksi, mutta myös miellyttäväksi ja itselle helpoksi. Opettajien luottamus matemaattisten taitojen opettajuuteen vaihtelee keskiverrosta erinomaiseksi. Matematiikkasuhteen taustalla vaikuttaa esimerkiksi omat kokemukset matematiikan
parissa, koulutus ja työyhteisö sekä omat ominaisuudet. Matematiikan merkitys
varhaiskasvatuksessa koetaan tärkeäksi, mutta sen rooli jää pieneksi suhteessa
muihin sisältöihin.
Matematiikan opetuksen määrä ja merkitys varhaiskasvatuksessa vaikuttaa
olevan hyvin riippuvainen opettajan omasta matematiikkasuhteesta, mihin tulisi
kiinnittää huomiota yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen järjestämisen vuoksi. Lisäksi matematiikkaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota jo ennen esikouluikää, koska varhaiset matemaattiset taidot kehittyvät jo paljon aiemmin ja luovat pohjaa tuleville taidoille.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4589]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta
Ahokas, Mari (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta. Aihepiiriä on aikaisemmin tutkittu lähinnä koululaisilla, ja siten varhaiskasvatuksen ... -
"Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta
Laitalainen, Sari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ... -
Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia
Väisänen, Leena (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelen varhaiskasvatuksen opettajan työtä tekevien henkilöiden kokemuksia opettajien sak-ajasta, eli suunnitteluun-, arviointiin ja kehittämiseen viikoittain varastusta ajasta. Tutkin sitä, millaisiin ... -
Teaching Early Mathematical Skills to 3- to 7-Year-Old Children : Differences Related to Mathematical Skill Category, Children’s Age Group and Teachers’ Characteristics
Parviainen, Piia; Eklund, Kenneth; Koivula, Merja; Liinamaa, Tarja; Rutanen, Niina (Springer, 2022)This study explored teaching early mathematical skills to 3- to 7-year-old children in early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education. Teachers in ECEC (N = 206) answered a web survey. The first aim ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä sairaaloiden varhaiskasvatuksen merkityksestä ja työn osa-alueista
Raatikainen, Emilia (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaaloissa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä oman työnsä merkityksestä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin sairaaloiden varhaiskasvatuksessa ...