Nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa Jyväskylässä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassa pyrin selvittämään mikä on päiväkotikoulu, miksi niitä on perustettu Jyväskylään, kuinka nivelvaiheen musiikinopetus niissä järjestetään ja kuka, millä tutkinnolla, opettaa musiikkia eskarissa ja alkumusiikinopetuksessa. Lisäksi kartoitan kaksoiskelpoisen musiikinopettajan, jolla on sekä varhaisiän musiikinopettajan tutkinto (musiikkipedagogi, AMK) että musiikin aineenopettajan tutkinto (filosofian maisteri) työllistymismahdollisuuksia päiväkotikouluun. Tuloksissa käy ilmi, että musiikkia opettaa kaikissa tutkimuksessa mukana olevissa päiväkotikouluissa luokanopettaja, jolla on pääasiassa lyhyt/pitkäsivuaine musiikista. Yhdellä musiikkia opettavalla opettajalla ei ollut musiikin sivuainetta. Tutkimuksen tavoitteena on herättää ajatuksia kaksoiskelpoisen musiikinopettajan työllistymispolusta päiväkotikouluissa.
Päiväkotikokouluja on perustettu vuodesta 2014 ja uusia päiväkotikouluja perustetaan parhaillaan. Päiväkodin ja koulun yhteistyötä pidetään päiväkotikoulujen henkilökunnan mukaan erittäin tärkeänä ja keinoja sen luontevaan toteutumiseen kehitetään jatkuvasti. Päiväkotikoulujen tulevaisuuden näkymät ovat vastaajien mukaan hyvät tai erinomaiset.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on monimenetelmäisiä piirteitä. Lähetin kyselylomakkeen hallinnon asiantuntijoille, jossa selvitin taustaa päiväkotikouluista muun muassa sen perustamissyistä ja kuinka he kokevat päiväkodin ja koulun välisen yhteistyön toteutuvan. Tutkimukseen osallistui neljä hallinnon asiantuntijaa kolmesta eri päiväkotikoulusta. Kyselylomakkeen lisäksi laadin kaksi teemahaastattelua kahdelle musiikkia opettavalle opettajalle. Haastattelut toteutuivat kasvotusten sekä puhelinhaastatteluna. Teemahaastattelujen avulla syvensin tutkimustani päiväkotikouluista ja selvitin musiikkia opettavien opettajien kokemuksia, mielipiteitä ja kehitysideoita konseptista. Lisäksi selvitin mitä esiopetuksessa ja musiikin alkeisopetuksessa musiikkia opettavan opettajan tulisi osata ja minkälaisia musiikillisia työtapoja opettajat käyttävät opetuksessaan
Teemahaastatteluissa käy ilmi, että musiikinopettajan tulee olla monipuolinen niin käytettävän materiaalin, soittimiston kuin työtapojen suhteen. Pienten lasten musiikinopetuksessa korostuu opettajan rohkeus, heittäytymiskyky sekä luovuus. Musiikkipedagogiikka on erilaista eskari-eppu-toppu ryhmien yhteisillä musiikintunneilla/ bändikerhoissa kuin vanhemmilla alakoulun oppilailla, joten pedagogiseen otteeseen tulee myös kiinnittää huomiota.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28970]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
Nyyssönen, Tiina (2020)Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ... -
Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
Tynys, Tina (2021)Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ... -
Keskustelua laulusta ja musiikinnopetuksesta
Ketovuori, Mikko; Valtasaari, Marjut Hannele (Sibelius-akatemia, 2012) -
Musiikkikasvattajan siirtyminen opiskelijasta opettajaksi
Ruippo, Selma (2020)Kandidaatintutkielmassani tutkin kirjallisuuskatsauksen ja luotettavien internetsivustojen kautta, minkälaisia seikkoja aloittavan musiikinopettajan tulisi tiedostaa uransa alussa. Luokkatilat, mentorointi, perehdytys, ... -
Overview of development lines of music teaching methods in Finland
Rautiainen, Katri-Helena (Daugavpils University, 2020)This article provides a cross-sectional overview of the evolution of music teaching methods over a 160-year timeline. The objective of the study is limited to examining the mainstream trends in the development of methods, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.